Viața școlii

24 /04/2020

Călător prin lume

În condițiile actuale în care se află țara noastră, într-o luptă cu un dușman nevăzut, dar care ne face să stăm în casă, departe de locurile dragi nouă, fiecare dintre noi se adaptează... Dar ce să faci cu un pasionat de călătorii...? Nu-l poți opri. Și de ce să-l oprești? Nu mai bine îl lași să-și croiască o valiză digitală în care să strecoare toate locurile pe care le-a vizitat, toate chipurile care i-au întors privirea, toate bucatele pe care le-a savurat și toate poveștile pe care le-a auzit ?

Din valiza cu călătorii virtuale, astăzi am ales un spațiu atemporal, rupt de transformările antropice ce ne frământă zi de zi viețile, un loc unde te poți relaxa privind forța apei ce a sculptat în stâncă, un domeniu încărcat de istorie și legendă, Cazanele Dunării, zonă cunoscută şi sub denumirea de Clisura Dunării, la graniţa cu Serbia, în judeţul Mehedinţi.

Peisajul zonei este impresionant, o îmbinare perfectă între stânci abrupte şi apele învolburate ale Dunării. Din loc în loc, pâraiele care coboară din munte şi se varsă în Dunăre formează golfuri şi estuare. Cel mai spectaculos dintre acestea este Golful Mraconia, străjuit de uriaşul chip al lui Decebalus Rex, sculptat în stâncă. Chipul lui Decebal este cea mai mare statuie săpată într-un versant muntos din Europa şi măsoară peste 50 de metri.

Din Golful Mraconiei, te vei putea îmbarca pe una dintre bărcile care te va duce să admiri frumuseţea zonei. Pe apă vei descoperi Tabula Traiana, o placă de marmură care datează din perioada primului război dacic, dar şi alte două atracţii turistice, respectiv Grota Veterani, de unde armatele austro-ungare trăgeau cu tunurile în corăbiile turceşti, şi Peştera Ponicova, care oferă galerii spectaculoase, populate de lilieci .

În plus, zona oferă şi numeroase trasee prin Munţii Banatului, cel mai spectaculos dintre toate fiind cel care te va duce în vârful Masivului Ciucaru Mare şi de unde vei putea admira de la înălţime cea mai îngustă porţiune a Dunării.

Astfel , o călătorie virtuală iți poate satisface momentan setea de călătorii, te poate ajuta să descoperi locuri noi, adevărate oaze de bucurie la care te vei întoarce cât mai curând posibil și unde îți vei pune amprenta de călător prin lume.

GROSEANU TEODORA-VIB

8 /04/2020

Școala altfel, de acasă

Dacă, anul trecut, din cadrul Programului Național „Școala Altfel” nu puteau lipsi vizitele efectuate la muzee, la grădinile botanice sau zoologice, excursiile, unde elevii, însoțiți de profesori, puteau descoperi peisaje și locuri de poveste, anul acesta, datorită măsurilor de prevenire a răspândirii COVID-19, activitățile extrașcolare s-au mutat acasă.

Ingeniozitatea copiilor din ziua de astăzi continuă însă să surprindă. Alături de familie, folosind tehnologia modernă, elevii au putut demonstra că „Școala Altfel” se poate desfășura în orice condiții, oriunde s-ar afla, dacă în acest sens există voință și perseverență. Este și cazul elevilor Școlii Gimnaziale ,,Mihai Eminescu” din Alexandria.

Fără să se abată de la învățătură, elevii au reușit să îmbine, în perioada 30 martie-4 aprilie, utilul cu plăcutul, rezultatele ingeniozității acestora fiind demne de laudă.

Ţinând cont de situaţia actuală prin care trecem, activităţile programate pentru această perioadă nu s-au mai putut desfăşura conform planificării, iar elevii clasei a II-a A s-au adaptat situaţiei şi au desfăşurat activităţile online, prin intermediul aplicaţiei Google Meet.

Săptămâna a debutat cu o activitate culinară intitulată ,,O joacă serioasă de-a ...bucătăria”. Elevii, îndrumaţi de d-na învăţătoare Mihaela Nicolescu, şi urmărind reţeta, au avut de preparat prăjitura ,,Negresă“. În timp ce prăjiturile erau în cuptor pentru coacere, elevii au ascultat cântece ritmate pentru copii,intitulate sugestiv ,,Hai să prajiturim!”. Puteți asculta și voi accesând link-ul,,https:/www.cutiutafermecata.ro/meloritm-hai-să-prăjiturim-cantece-ritmate-pentru-copii/”. Toți cei are au fost bucătari au prăjiturit cu succes.

Pe 2 aprilie, de Ziua Internațională a cărții pentru copii, programul a continuat cu vizionarea unei poveşti ,,Croitorul cel viteaz” accesând link-ul ,,https://www.youtube.com/watch?v=DQOIFRL4d9U” trimis de către d-na învăţătoare. După vizionarea poveştii, activitatea a continuat cu realizarea rezumatului de către elevi.

În a treia activitate online, elevii au sărbătorit ,,Ziua Pământului” virtual, cu ajutorul aplicaţei Google Earth şi au răspuns cerinţelor conform fişei îndreptar digital. Au folosit aplicaţia Mozaik 3D călătorind în jurul lumii, cunoscând capitalele unor ţări. La final, copiii au pus în aplicare ceea ce au aflat și au realizat desene.

Continuând lecţia despre planete, în a cincea activitate intitulată ,,Laboratorul elevilor creativi“ folosind drept context o poveste începută anul trecut, când ”micii elevi astronauți” au vorbit despre ”aselenizare” și au realizat sistemul solar, activitățile au luat forma unor provocări de limba română, matematică, activități integrate care contribuie la dezvoltare personală, echilibru fizic și emoțional: „Mănânc ca un astronaut” (meniul zilnic al unui astronaut); „Mă antrenez ca un astronaut” (un program cu 5 exerciții fizice); „Emoție și echilibru” (3 activități relaxante), dar au creat și un posibil playlist muzical al astronauților.

Săptămâna s-a încheiat cu o activitate de arte, prin realizarea unui desen de primăvară, folosind tehnica ştampilării, ca ştampilă s-a folosit tubul de carton de la hârtia igienică.

Săptămâna „Școala Altfel” a fost una cu mult entuziasm și creativitate. Copiii s-au „plimbat” prin diverse tări ale lumii, au prăjiturit și au devenit mici astronauți, un program de activități diverse, din care cu siguranță au avut de învățat.

28/03/2020

5 metode de a depĂȘi stresul

provocat de Coronavirus

Trebuie să recunoaștem că astăzi, pandemia Coronavirus (COVID-19) poate fi un factor stresant pentru toată lumea. Frica și anxietatea față de un astfel de dezastru pot fi copleșitoare și pot provoca emoții puternice în interiorul nostru. Să facem față acestei provocări ne va face pe noi, oamenii de care avem grijă și comunitatea noastră mai puternici.

Fiecare reacționează diferit la situațiile stresante. Modul în care reacționăm față de această situație poate depinde de fondul nostru, de lucrurile care ne fac diferiți de ceilalți oameni și de comunitatea în care trăim.

Pentru noi, adolescenții, este important să rămânem în interior, să respectăm regulile și să nu uităm să păstrăm legătura cu colegii și profesorii noștri prin internet. Grija de noi, prietenii și familia noastră ne poate ajuta să facem față stresului. Dar cel mai important, să încercăm să ne îmbunătățim optimismul .

Iată 5 sfaturi despre cum putem obtine acest lucru:

1. Luati o pauza de la vizionarea, citirea sau ascultarea oricarei stiri legate de acest subiect, inclusiv de social media. Atat negativism nu poate cauza decat si mai mult stres,si nu de asta avem nevoie,nu-i asa?

2. Aveți grijă de corpul vostru. Faceți câteva exerciții, folosind lucruri din jurul vostru: o minge, un scaun, o saltea, o sticlă cu apă. Faceți o baie, umplându-vă cada cu spumant de baie parfumat. Niste betisoare parfumate nu ar strica...Mirositi aerul proaspăt: mergeți la balcon sau în propria grădină și admirați natura- este primăvară!

3. Citiți ceva captivant. Veti afla lucruri interesante dacă aveti răbdare să găsiti cartea potrivită: o enciclopedie, un roman politist, un roman de aventuri, sau ceva romantic. Un gand bun,transpunerea in pielea personajului,identificarea cu acesta sau aflarea unor lucruri despre existenta carora poate nu stiati,vor face diferenta!

4. Apucati-va de un nou hobby: crafting-ul - poți face multe lucruri utile pentru tine și membrii familiei tale, folosind lucruri simple precum hârtie, chibrituri, lipici, ace, orez, carton și altele. Pictura - poate fi foarte relaxant să vezi cum munca mâinilor tale se transformă într-o capodoperă. Puteți chiar redecora camera, pictând un perete într-o culoare deschisă / luminoasă. Aceasta va fi schimbarea de care aveți nevoie!

5.Ce ati zice de gătit? Surprindeți-vă părinții cu un fel de mâncare tradițional minunat, un mic dejun delicios sau o cină ca la restaurant în propria sufragerie. Nu uitați să aranjati masa corect, folosind șervețele, tacâmuri și câteva flori frumoase într-o vază!

Întotdeauna gândiți pozitiv! Cineva spunea odată: „Cu cât îți hrănești mintea cu gânduri pozitive, cu atât poți atrage lucruri mari în viața ta.”

În loc să vă faceți griji pentru ceea ce nu puteți controla, concentrați-vă energia asupra a ceea ce puteți crea.

Naomi Gușă, VIII A

20/03/2020

Școala anului 2020

Începând cu data de 11 martie 2020, a fost suspendată orice activitate școlară sau extrașcolară care ar fi putut avea ca efect expunerea în spațiile publice a copiilor și a părinților pentru diminuarea răspândirii virusului COVID-19.

Este o situație specială prin care trebuie să înțelegem necesitatea aplicării tuturor măsurilor care au fost luate de autorități pentru siguranța noastră, și anume, să stăm în casă.

Procesul educațional fiind întrerupt pentru o perioadă considerabilă, s-a trecut la metoda alternativă de învățare, și anume: recuperarea materiei prin cursuri online.

Cursurile online sunt de o mare eficacitate deoarece cred că se valorifică și principiul egalității de șanse. Acum, atât profesorii, cât și elevii, fac eforturi de a transpune actul educațional în spațiul virtual. Orele pierdute trebuie recuperate și în format fizic, dar prioritatea o reprezintă materiile la care au loc evaluări, urmărind ca programul să fie unul cât mai flexibil.

În aceste momente de criză, sănătatea mintală și bunăstarea elevilor trebuie să primeze. Clasa noastră, împreună cu doamna învățătoare, Voicu-Popescu Corina, își desfășoară orele pe platforma Google Meet prin webinar.

Platformele online sunt produse educaționale pe care elevii le pot accesa folosind device-ul preferat, cu rezultate similare lecțiilor private.

Toată clasa a fost foarte entuziasmată când ne-am auzit și ne-am revăzut. Recuperăm intensiv și la Lb. Română, și la Matematică, atât prin ceea ce lucrăm cu doamna învățătoare, cât și prin temele pe care le avem de efectuat. Interacționând în acest fel, cu toții ne simțim ca și cum am fi în clasă.

Am cerut părerea și unora dintre colegii noștri:

Marin Sara spune: “De câteva zile lucrăm online. Mie, personal, mi se pare extraordinar. Sunt foarte încântată de orele petrecute cu colegii și doamna învățătoare. Este foarte bine că doamna învățătoare a hotărât să facem lecțiile, folosind device-ul preferat. Acest fapt înseamnă că nu rămânem în urmă cu lecțiile și ca să fiu sinceră, singuri, fără îndemnul doamnei, nu prea am lucra foarte mult. În concluzie, mie mi se pare fabulos ceea ce facem.”

Însă, vedem ce spune și colegul nostru, Ștefan Daniel: “Am început puțin speriat lecțiile online, pentru că nu știam nimic despre acestea, dar teama mi-a dispărut odată cu primele cuvinte rostite de către doamna învățătoare, căreia îi mulțumesc că a avut răbdare cu fiecare dintre noi.Mă consider norocos că am participat la aceste lecții, alături de colegii mei, unde, pe lângă materia școlară, am învățat de la doamna învățătoare și cum să folosesc o platforma educațională.”

Și nu în ultimul rând, colega noastră, Gușă Bianca: “Îmi face plăcere în a mă vedea online cu doamna învățătoare și colegii mei. În ciuda situației, doamna învățătoare a găsit soluția adecvată ca toți elevii să continue lecțiile. Găsesc o foarte bună decizie desfășurarea orelor în mediul online, astfel, tehnologia poate fi folosită în mod util.”

Și eu împărtășesc aceleași sentimente ca și colegii noștri și sunt de părere că toți au fost emoționați la început, dar acum suntem bucuroși atât noi, cât și părinții noștri, pentru că putem continua să învățăm. Școala de ACASĂ ne oferă posibilitatea de a continua cursurile, de a rămâne conectați și de a fi încrezători că, în curând, TOTUL VA FI BINE.

Popescu Maria-Alexia, IV A

10/03/2020

Necesitatea concursurilor școlare

“Sunt necesare concursurile școlare?” este întrebarea pe care ne-o punem foarte des atât noi, elevii, cât și părinții noștri și care rămâne fără răspuns pentru cei mai mulți dintre noi. Sunt zile în care suntem tentați să ne bucurăm că există și zile în care epuizați fiind, simțim că ne copleșesc.

De foarte mici ni se spune “concurența în viață este inevitabilă și trebuie să fii pregătit”. Cred că unul dintre obiectivele școlii este pregătirea elevilor pentru viață, iar cum viața este o continuă întrecere, concursurile școlare sunt vitale. Ele oferă motivație și descoperă domeniile în care un elev poate fi foarte bun, dar și cele în care nu este bine pregătit. Cu toate acestea, este important de spus însă, faptul că întrecerea continuă nu ar trebui să fie obiectivul principal al școlii, ci doar o parte a ei. Folosirea cu grijă a competiției ne poate ajuta să facem mai mult decât știam că suntem capabili. În caz contrar, concurența ne poate face să credem că este acceptabil să ne comportăm agresiv, atâta vreme cât ne atingem scopul și obținem ceea ce ne dorim.

Elevilor trebuie să li se permită să învețe în ritmul lor propriu, să înțeleagă cunoștințele, nu doar să le memoreze rapid și să uite sau să își piardă interesul cu totul, deoarece nu pot ține pasul cu ceilalți. Acest lucru pune prea multă presiune asupra elevilor, iar stresul acesta i-ar putea determina să renunțe, dacă ei cred că nu există nicio speranță și toată lumea îi trece, și-ar pierde încrederea în sine.

De exemplu, matematica este materia mea preferată, deoarece îmi place să rezolv probleme, îmi place să mă joc cu numerele și simt o imensă bucurie atunci când văd că sunt în stare să rezolv o problemă matematică dificilă. De multe ori când eram mai mic eram tentat să renunț la o problemă atunci când nu reușeam să o rezolv dar, prin clasa a III-a, doamna învățătoare m-a fascinat cu explicația dată la o problemă și de atunci ori de câte ori mă confrunt cu unele dificultăți în rezolvarea vreunei probleme, o privesc atent pe doamna mea învățătoare și brusc, de nicăieri, apare rezolvarea.

Motivul principal pentru care iubesc matematica este că nu necesită să memorez noțiuni complexe, ci este suficient să țin minte câteva metode de rezolvare și cu cât exersez mai mult, cu atât devin mai bun în rezolvarea problemelor dificile.

Prin urmare, matematica este o materie interesantă, dar nu ar fi atât de uimitoare și plină de provocări dacă nu ar fi concursurile școlare, deoarece ele ne învață că există mulți alți oameni pe această lume care încearcă să obțină același lucru ca noi, iar acest lucru ne determină să învățăm cu seriozitate. Concurența nu este doar pentru această perioadă de timp, viața școlară, ci este o lecție de viață care ne este predată, deoarece în viață vom fi întotdeauna o parte a competiției, indiferent dacă ne place sau nu.

„Câștigați” și „pierdeți” sunt doar cuvinte, nu contează cu adevărat dacă pierdeți sau câștigați, este vorba despre modul în care jucați “jocul” și despre eforturile pe care le depuneți în joc. Toată lumea vrea să câștige competiția, dar fiind concurent, trebuie să fii conștient că nu locul I este singurul lucru pe care trebuie să-l câștigi. Există multe alte lucruri de câștigat, precum dezvoltarea abilităților personale și învățarea unor metode noi.

Când pierzi, fii curajos sau când câștigi, fii mândru! În loc să te compari cu ceilalți, folosește ceea ce ai diferit. Pierderea este o lecție pentru noi care ne învață faptul că efortul depus este decisiv într-o competiție, iar după o „pierdere”, dacă muncim mai mult avem toate șansele să fim primii la concursul următor. Concurența nu înseamnă să fii mai bun decât altcineva, înseamnă să te întreci de fiecare dată pe tine însuți.

Daniel Ștefan, IV A

2/03/2020

100 DE ZILE DE ȘCOALĂ

Astăzi a fost o zi specială pentru elevii claselor pregătitoare care au celebrat 100 de zile de școală. Un moment special în viața fiecăruia...

Vizibil emoționați și dornici să-și prezinte proiectele în care au pus multă pasiune, imaginație, dar și muncă. Așa i-am găsit, dis de dimineață, pe micuții de la clasa pregătitoare A. La Școala Gimnazială ,,Mihai Eminescu” din Alexandria, clasa pregătioare A, coordonată de doamna învățătoare Mihaela Ciofalcă, a marcat ziua cu numărul 100 de școală prin numeroase activități recreative și educative.

În această perioadă, de când au făcut primii pași în școală, elevii au învăţat să fie prieteni și au avut posibilitatea să se bucure de fiecare zi petrecută în şcoală învăţând mereu ceva folositor. Zi de zi s-au pregătit pentru marea sărbătoare fiecare cum a putut mai bine, învăţând litere, cifre, poezii, cântece ori poveşti.

Albinuțele creative și-au prezentat creațiile proprii pe care le-au realizat, unii cu ajutorul părinților, alții prin propriile forțe, prin care marchează ziua 100 de școală. Imaginația celor mici a fost una bogată. S-au prezentat colecții, proiecte, obiecte diverse confecționate din 100 de piese, fie că vorbim despre piese de lego, flori,fluturi, diverse cartonase pictate de propriile mânuțe, dar și multe alte creații.

Astfel au ilustrat copiii cele 100 de zile de când au pășit prima oară într-o sală de școală. Micuții spun că se simt minunat aici și vin în fiecare zi cu plăcere.

Școlarii au pregătit pentru această zi și un cântec special ,, Școala ne e tare dragă”.

La sfârșitul activității elevii au primit diplome, după care au luat parte la petrecerea oferită ca răsplată pentru progresele înregistrate de la începutul anului școlar.Într-un entuziasm general elevii au cântat, au dansat și s-au bucurat de bilanţul primelor 100 de zile de şcoală!

,,De ce ati sărbatorit 100 de zile de scoală?”.

Doamna învățătoare ne-a oferit răspunsul la această întrebare : ,,Consider că prin astfel de activități îi invățăm pe copii că orice prilej poate fi un moment de sarbatoare, de bucurie. Prilej cu care putem tragem linie si vedem care sunt realizarile si neîmplinirile, îi învățăm valoarea timpului- o zi trebuie sa fie ceva în care ai învatat ceva nou, în care ai fost fericit, ai facut fericit pe cineva; am combinat o multime de activități diverse în jurul lui 100; îi scoatem putin din rutina si le arătăm ca învățarea poate fi și altfel.”

Doamna învățătoare Mihaela Ciofalcă se mândrește cu elevii săi care în cele 100 de zile de școală au demonstrat că sunt isteți și dornici de cunoaștere.

Cioacă Sorana, V A

27/02/2020

TRADIȚII DE 1 MARTIE

„Mărțișor” este o veche tradiție sărbătorită în toată România în fiecare an, pe 1 martie. Numele Mărțișor este un diminutiv al lunii Martie . Se crede că persoana care poartă șnurul roșu și alb s-ar bucura de prosperitate și an sănătos.

Nu cu mult timp în urmă, în mediul rural, oamenii obișnuiau să sărbătorească Martisorul agățând un șnur roșu și alb la poarta, fereastra, cornul bovinelor și șopron pentru a se proteja împotriva spiritelor rele și a invoca puterea regenerativă a naturii.

În estul României (Moldova și Bucovina), șirul roșu și alb a fost completat cu o monedă mică - din aur sau argint. După ce au purtat moneda timp de doisprezece zile, femeile și-ar cumpăra brânză proaspătă cu ea sperând că pielea lor va fi sănătoasă și frumoasă tot anul.

Conform cercetărilor arheologice, Mărțișor își are originea cu mai bine de 8.000 de ani în urmă. Unii etnologi consideră că sărbătoarea de Mărțișor are origini romane, alții susțin teoria că este o veche tradiție dacică.

În Roma antică, Anul Nou a fost sărbătorit la 1 martie. March („Martius”) a fost numit în onoarea zeului Marte. Marte a fost nu numai zeul războiului, ci și zeul agriculturii, ceea ce contribuie la renașterea vegetației.

Dacii au sărbătorit și Anul Nou în prima zi a lunii martie. Sărbători de primăvară au fost consacrate acestui eveniment.

Pe vremuri, Mărțișor era făcut din mici pietricele de râu, colorate în alb și roșu, cu coarde pe o ață și purtate în jurul gâtului. Au fost purtate, pentru a aduce noroc și vreme bună, de la 1 martie până când primii copaci vor înflori. Când primii copaci au înflorit, Mărțișor a fost legat pe ramuri de copaci.

În zilele noastre, la 1 martie, românii cumpără fire mătăsoase de culoare roșie-albă (șnur) legate într-un arc de care este atașat un mic trinket și le oferă membrilor familiei (femeilor), prietenilor și colegilor să le arate prietenie, respect sau admirație.

Pentru a respecta tradiția, și elevii școlii noastre au confecționat martisoare. Cu talent și pricepere, elevii claselor pregătitoare, dar și cei din clasele primare și gimnaziale, sub îndrumarea atentă a profesorilor, au realizat piese de artă unice. Au lucrat la ele folosind diferite tehnici de vopsire, precum și asamblare, confecționare și lipire. De asemenea, materialele au fost diverse, de la șervețele, paste și argilă la nasturi, cârlige și altele, pe care le-au combinat cât mai creativ, transformându-le în martisoare cu adevărat originale. Și pentru că vrem să aducem bucurie și fericire , am oferit micile piese artizanale tuturor celor dragi.

Tradițiile asociate datei de 1 martie în Bulgaria, Macedonia de Nord, Republica Moldova și România (Mărțișor) au fost înscrise în 2017 pe Lista reprezentativă a UNESCO a patrimoniului cultural imaterial al umanității.

Andreea Popescu - V A

07/02/2020

Ce ZICI? Citim împreună?

„Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”

Dar și celui care te citește!

Anul acesta, de Ziua Internațională a Cititului Împreună (ZICI) 2020, ne-am reunit elevi, profesori și părinți și-am citit, firește, împreună! Astfel, sub îndrumarea doamnei învățătoare Mihaela Ciofalcă, elevii clasei pregătitoare A au citit alături de părinții, bunicuțele sau frații lor din cărticele potrivite vârstei lor.

Materialele selectate au respectat tema de anul acesta: „Citim împreună pentru a vindeca planeta!”, iar printre cărțile citite s-au numărat:,,Ce faci când nu faci nimic”, „Stejarul pitic, cel mai bun tătic”, „Copacul cel darnic”, „Țup. Imposibil e doar un cuvânt”.

Colegii mai mari, elevi în clasa a IV-a A, au marcat și ei evenimentul dedicat lecturii. Au ales să citească împreună… din Caragiale. Pe 30 ianuarie s-au împlinit 168 de ani de la nașterea marelui dramaturg. „Lanțul slăbiciunilor”, schița aleasă de doamna învățătoare Corina Voicu Popescu spre a fi citită, a servit drept pildă școlarilor .

Oriunde există un om care iubește cărțile și cel puțin altă ființă care împărtășește această iubire. Ziua Internațională a Cititului Împreună este un eveniment organizat sub egida „Citim Împreună România” (CIR) și de către LitWorld din 2010 și marcat anual de milioane de oameni în peste 100 de țări la nivel global. Dragostea de lectură și de cărți este unul dintre cele mai mari daruri pe care le poate primi orice copil .

Scopul acestor acțiuni este acela de a deschide apetitul pentru lectură. Împărtășim visuri frumoase în care toți părinții citesc împreună cu copiii lor ZILNIC și fac din lectură momentul de conectare și de iubire al zilei.

Noi sărbătorim ZICI o dată pe an pentru a transmite clar mesajul esențial: Citiți împreună. 20 de minute în fiecare zi. Indiferent de vremea de afară și din interior. De când se naște copilul și mult după ce va învăța să citească singur.

Ce lucru încântător este o carte! Iar noi suntem, fiecare, precum paginile unei cărți! Filă cu filă, împreună, scriem o poveste: Povestea unei școli cu nume de scriitor! Povestea Școlii Mihai Eminescu!

Păunică Ana Renata, V A


ȘI PENTRU CĂ TOATE TREBUIE SĂ POARTE UN NUME ...



28/01/2020

Mihai Eminescu(1850 –1889), prin geniul său, este actual, opera sa fiind un izvor nesecat de simboluri, de etică, de adevăruri generale. Vasta cultură a poetului, inserată în textele poetice ne plimbă prin istoria neamului şi istoria universală, prin mitologie şi folclor, prin filosofie şi jurnalism. Spiritul critic, acid este dat de simţul vizionar care i-a făcut însă duşmani, astfel că viaţa publică i-a fost înnegurată, chiar oprimată, iar puterea sa de expresie în scurt timp anulată. Cu toate astea, puterea cuvântului s-a gravat în substratul simbolic al operei poetice, dar şi explicit în articolele de ziar. Eminescu a căutat în profunzimea limbii esenţa românismului, identificând scânteie de adevăr ce abia acum capătă sens. Cunoscându-ne istoria, vom citi cu mai multă luciditate Scrisoarea III sau Rugăciunea unui dac, Epigonii sau Luceafărul.

În acest context, s-a creat un mediu propice înţelegerii mai profunde a personalităţii eminesciene şi a importanţei sale pentru spiritul românesc, pentru literatura română şi pentru istoria noastră.

Astfel, elevii clasei a VI—a B sub coordonarea profesorul de limba română ,au avut ocazia ca timp de o săptămână (13-17 ianuarie 2020) să afle lucruri noi, să învețe poezii eminesciene şi să dezbată importanța personalității poetului, în cadrul Clubului de lectură de la nivelul Școlii Gimnaziale Mihai Eminescu Alexandria.

Activitățile clubului se vor derula pe tot parcursul anului școlar și au în vizor dezvoltarea gustului pentru lectură prin analizarea creațiilor literare reprezentative ale scriitorilor canonici.

GROSEANU TEODORA (VI B)

E scris pe tricolor UNIRE

25/01/2020

Unirea Principatelor Române a fost sărbătorită astăzi, în cadrul Bibliotecii Județene “Marin Preda” din Alexandria, unde elevii Școlii Gimnaziale “Mihai Eminescu” au prezentat un program artistic în cinstea zilei de 24 ianuarie 1859. Activitatea a constat în recitari de poezie, interpretare de muzică instrumentală și expoziție de desene tematice, elevii fiind coordonați de către doamna profesor Manuela Carabașu.

Prin unirea Moldovei cu Țara Românească, se împlinea un vis, un ideal pe care poporul nostru il nutrea dintotdeauna, fiindcă unirea, visul tuturor românilor,a venit din vechimea secolelor. Mica Unire a fost un proces complex la care a contribuit întreaga națiune, iar Alexandru Ioan Cuza a fost ajutat de către cei care sunt acum numiți “oamenii lui”: Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, I.C. Brătianu și Ion Ghica.

Cu această ocazie, elevii Școlii Gimnaziale “Mihai Eminescu”, au “trecut prin istorie”, ilustrând prin vers și cântec , o frumoasă pagină a neamului românesc.

În deschidere, elevii Calotă Cristian și Groseanu Teodora au făcut o expunere istorică a contextului internațional și național care a dus la Unirea Principatelor o prezentare a Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, însoțită de imagini și documente.

Eleva Miruna Carabașu , a prezentat eseul cu titlul “Pagini de istorie”, în care a evocat importanța datei de 24 ianuarie 1859, sărbătoarea tuturor românilor uniți, iar elevii clasei a V-a B, au recitat poezii patriotice ale poeților Vasile Alecsandri, Virgil Carianopol, Andrei Mureșanu.

A urmat un recital muzical, vocal și instrumental, dirijat de profesor Pîrvulescu Mirela, în cadrul momentului fiind prezentate cântece tradiționale patriotice:“Hora Unirii”, “Treceți batalioane”.

La finalul activității, cei prezenți s-au prins într-o Horă a Unirii, purtând pe piept, cocarde tricolore confecționate de către elevii școlii noastre.

Miruna Carabașu (cls. a VI-a A)

Ispas Luca (cls. a V-a B)

ETWINNING ÎN ȘCOALĂ

12/01/2020

Proiectele eTwinning și-au demonstrat, în timp, valoarea concretizată în special prin inovarea practicilor didactice, încurajarea lucrului în grup/ parteneriat și a învățării în colaborare, utilizarea noilor tehnologii ale informației și comunicării (TIC) pentru susținerea procesului didactic, stimularea participării elevilor la activitățile de predare-învățare-evaluare, diversificarea activităților de învățare prin valorificarea proiectelor în curriculum.

Curiozitatea naturală a copiilor și tinerilor de a descoperi lumea este una dintre cele mai puternice motivații pentru a învăța despre situația istorică, politică, socio-economică și culturală a colegilor din alte țări, de aceea parteneriatele eTwinning constituie o oportunitate ce trebuie valorificată de către toți profesorii.

Prin utilizarea eTwinning, deschidem elevilor noștri noi perspective:

– comunicarea cu colegi din alte școli din țară și din alte țări, cu precizarea că această comunicare nu este un scop în sine, ci un mijloc prin care urmărim obiective educaționale;

– lucrul în echipe (organizate la nivelul clasei, al școlii sau între școli din diferite țări);

– implicarea elevilor în decizii – de exemplu, alegerea temei proiectului, a modului de desfășurare, a modului de valorificare a produselor, stabilirea calendarului (se poate estima timpul necesar împreună cu elevii, se pot face ajustări pe parcurs, în urma autoevaluării, formându-se astfel competențe importante pentru elevi: gestionarea timpului, autoevaluarea, luarea deciziilor în grup etc.);

– utilizarea TIC – instrumente interesante pentru elevi, care au impact și asupra mediului de învățare (mai puțin formal), și asupra relației profesor-elev sau varietății sarcinilor de lucru;

– comunicarea în limbi străine – parteneriatele eTwinning oferă ocazia exersării competențelor de comunicare într-o limbă străină, întărind valoarea acestora pentru viața de zi-cu-zi;

– aplicarea cunoștințelor dobândite la diferite materii – de exemplu, simularea unei afaceri, rezolvarea unei probleme a comunității (școlare sau locale) etc.;

– asumarea de responsabilități (implicarea în decizii determină creșterea responsabilității);

– împărtășirea cunoașterii cu ceilalți colegi – eTwinning este o comunitate în care elevii și profesorii învață împreună.

Încercăm ca activităţile proiectelor să fie ancorate în programa şcolară a disciplinelor implicate în proiect. În acest fel, elevii nu vor trăi cu impresia că realizează pur şi simplu (încă) o activitate extracurriculară, ci una care este evaluabilă şi care se înscrie în parcursul lor şcolar.

Echipele (și în mod deosebit echipele eTwinning) sunt necesare într-o şcoală performantă. S-a constatat că devine necesară colaborarea între discipline şi cadrele didactice care le predau, pentru a garanta succesul elevilor în viaţă. Fără o colaborare strânsă între colegii din şcoală, este dificil să se realizeze proiecte de impact. Managerii şcolilor influenţează buna funcţionare a echipelor de proiect, facilitând accesul profesorilor din echipă la resursele materiale, și pot aloca resursele de timp necesare, oferind recunoaștere și valorizare.

eTwinning oferă un potenţial ridicat pentru cooperarea profesorilor, în egală măsură între şcoli din diferite ţări, dar şi între profesori din aceeaşi şcoală. Lucrul în echipă al profesorilor promovează o şcoală activă, stimulează crearea unor relaţii de colaborare şi de respect reciproc.

Schimbările produse ca efect al participării la programul eTwinning ne demonstrează că munca în echipă a profesorilor din şcoală conduce la creşterea prestigiului nu numai al cadrelor didactice, dar şi al instituţiei. Prin participarea la proiecte eTwinning profesorii și elevii școlii și-au dezvoltat noi competenţe, experienţe, cooperând cu colegii din alte țări.

Pe parcursul anilor școlari 2017-2018 și 2018-2019, școala noastră a participat la numeroase proiecte internaționale, de parteneriat eTwinning, ca fondator sau ca membru, obținând și certificat de calitate național și european: ,,Young and media” , calitatea activităților desfășurate fiind astfel, recunoscută la cel mai înalt nivel european. Aceste certificate vizează însă doar activitatea individuală a profesorilor în proiecte. În semn de recunoaștere a activității eTwinning depuse la nivel de școală, s-a lansat Certificatul de Școală eTwinning , distincție pentru care școala noastră candidează anul acesta.

Școlile premiate vor beneficia de următoarele: vor avea o vizibilitate sporită la nivel european, vor forma o rețea europeană de școli eTwinning de elită, care vor contura direcțiile de dezvoltare ale eTwinning, vor fi recunoscute ca modele în domeniile: practicilor digitale, practicilor de siguranță online, abordărilor inovatoare și creative ale pedagogiei, promovării dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice, promovării practicilor de învățare în colaborare ale profesorilor și elevilor. Vor putea folosi Certificatul de Școală eTwinning în toate materialelor lor informative și promoționale, profesorii implicați și directorul școlii premiate vor fi invitați să ia parte la programe de formare profesională dedicate lor.

Naomi Gușă - VIII A

UNIFORMELE-UN NOU CAPITOL IN VIATA DE SCOLARI

Fiecare persoană este un individ unic; de la aspectul și personalitatea lor până la chiar ADN-ul lor, oamenii sunt în mod natural diferiți unul de altul, cu toate acestea, există multe persoane care cred că soluția introducerii uniformei într-o școală va funcționa pentru toată lumea. Se spune că punerea în aplicare a uniformelor școlare aduce schimbări pozitive, cum ar fi motivarea elevilor, reducerea fenomenului de bullying și a costurilor pentru părinți, în ceea ce privește hainele.

În acest an școlar, ni s-a oferit ocazia să avem propriile noastre uniforme, dar în prealabil am putut avea un cuvânt de spus în acest sens, atât părinții cât și elevii fiind întrebați despre această problemă.

Opiniile despre adăugarea uniformelor au fost împărțite, au existat păreri atât pro cât și contra,ceea ce era si firesc.Toți copiii intervievați au avut ceva de spus în ceea ce privește noul subiect. Așa că, fără alte detalii, să vedem ce au spus acestia despre uniforme, ca răspuns la aceeași întrebare:

CE OPINIE AVETI DESPRE INTRODUCEREA UNIFORMEI ÎN ȘCOALA NOASTRĂ?

Elevul 1: „În opinia mea, introducerea uniformei în școală este o idee foarte bună și aceasta nu este deloc deranjantă, dar chiar mai mult culoarea ei este una pe care o putem asorta cu orice haine și, astfel, ne putem diferenția de la elevii altor școli ".

E2: "Fiind în clasa a opta, nu sunt de acord cu uniformele, deoarece în câteva luni voi termina școala și nu voi mai purta aceste uniforme. Un alt motiv pentru care nu sunt de acord cu aceste uniforme este că îmi place să mă îmbrac diferit fata de ceilalți colegi”.

E3: "În opinia mea, faptul că trebuie să purtăm aceleași haine în fiecare zi mi se pare banal și plictisitor, însă din punctul de vedere al părinților, propunerea uniformelor este una foarte bună. Ei consideră că sunt scutiți de „povara de a cumpăra haine noi”.

E4: "Când dl. director ne-a spus că va trebui să purtăm uniforma școlii, a fost o ușurare pentru mine. În fiecare zi, trebuia să aleg alte haine și să nu mă îmbrac două zile la fel, iar acum timpul alocat pentru alegerea tinutei il dedic altor lucruri ".

E5: „Am o părere foarte bună despre uniforme, deoarece cred că nu toți copiii au bani pentru haine și, în acest fel, nu ne vom jigni unii pe alții”.

E6: "În opinia mea, uniformele aduc un beneficiu școlii și sunt pro uniforme , pentru că putem deosebi de alte școli. În plus, acestea au o culoare frumoasă."

E7: "Sunt de acord cu uniformele, deoarece nu toți copiii își pot permite haine scumpe, iar cei care își permit, să nu mai aibă ocazia să se laude cu hainele. Deci unii dintre noi nu vor mai fi stigmatizați din cauza hainelor pe care le purtăm zilnic."

E8: "În opinia mea, este foarte bine să purtam uniforme, deoarece nu vor mai exista diferențe între clasele sociale. Unii colegi nu își pot permite să cumpere haine de brand și se simt cumva in inferioritate.

E9: "În principiu, nu sunt de acord cu uniformele, deoarece mi se pare de modă veche. "

E10: "Mi se pare OK să port uniforma, mai ales exista si diferentierea dintre baieti si fete in ceea ce priveste culoarea,si mai mult,emblema scolii te face sa te simti mandru ca apartii unei institutii publice,in special Școlii "Mihai Eminescu".

Asadar, purtarea de uniforme va ajuta la construirea unui sentiment de unitate în cadrul școlii ,toată lumea va fi în aceeași echipă. Purtarea uniformelor îi va ajuta pe elevi să elibereze stresul de a alege ce haine să poarte in fiecare zi la scoala. Purtarea uniformelor școlare va ajuta la îmbunătățirea individualității elevilor și la îmbunătățirea stimei de sine.

Deci, iată-ne, dornici să facem parte dintr-un capitol cu totul nou în viața noastră școlară!

(Valentin Dobre,6A)

O PAGINĂ DE ISTORIE

Școala Nr. 5 Alexandria , actualmente Școala Gimnazială “Mihai Eminescu”, este un simbol al municipiului Alexandria, fiind vorba despre singura școală din oraș care este monument istoric, fiind inaugurată în urmă cu aproape 118 ani și rezistând cutremurelor care au afectat-o în ultimul secol.

Clădirea situată în centrului orașului a păstrat întocmai detaliile realizate în urmă cu o jumătate de veac: aceleași intrări, aceeași tâmplărie, aceleași uși. Intacți au rămas și cei trei castani din fața școlii, bucuria copiilor, ori de câte ori înfloresc sau își scutură fructele. Mirosul de lemn vechi și de pardoseală uzată mențin vie amintirea vremurilor de altădată când unitatea a funcționat pentru prima dată ca școală de băieți.

Școala Nr. 5 Alexandria a luat ființă la 1 septembrie 1959, când s-a construit un nou local de școală, populația școlară revenindu-i prin despărțirea claselor I-VIII din Liceul “Alexandru Ioan Cuza”. Clădirea a fost construită în anul 1897 de către M. Frangulea și cuprinde 14 săli de clasă, dintre care 4 laboratoare, cancelarie, birou pentru secretariat și director, bibiliotecă ș.a. Din cauza cutremurului din 1990, structura de rezistență a clădirii a fost afectată, activitatea școlară desfășurându-se în Liceul Teoretic “Al. D. Ghica”. În această perioadă, clădirea a fost consolidată, prin ample lucrări, elevii revenind în școală la 1 octombrie 1993.Instituția de învățământ a purtat numele de Școala “Mihai Bravu”, iar din acest an, mai exact din data de 15 ianuarie, poartă numele de Școala Gimnazială “Mihai Eminescu”.

Astfel. într-o atmosferă de mare sărbătoare, unitatea de învățământ a sărbătorit ziua școlii. La eveniment au fost invitați reprezentanții autorităților publice locale, directori de unități școlare, dascăli, părinți și foști elevi. În fiecare clasă, dascălii au organizat ateliere cu dublă semnificație: s-au împlinit 169 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu, dar și ziua școlii. Copiii au desenat, au colorat, au recitat poeziile marelui poet au dansat și au cântat.

Pentru Alexandria, Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu”, care a rezistat 180 ani şi a format sute de generaţii de elevi, rămâne un simbol şi una dintre puţinele clădiri-monument istoric care s-au păstrat.

Maria Popescu - IV A

Cum să devii un elev mai bun

MOTTO: ,,Astăzi ascensorul către succes este defect. Va trebui să mergeți pe scări, treaptă cu treaptă! ”

DR. Wayne W. DY

Fiind la început de drum, pentru călătoria noastra prin viață este necesar sa ne pregătim cu multă atenție o valiză în care să ne luam cele mai potrivite sentimente și calități de care avem nevoie. Aici, aș zice eu iubire, curaj, prietenie, creativitate, credință și, mai ales, încredere în noi.

În școală, drumul nostru spre succes este asigurat dacă vom fi conștiincioși. Acest lucru nu este nici simplu, dar nici imposibil, cu atât mai mult cu cât școala ne oferă în prezent o abordare mult mai blândă decât au avut parte înaintașii noștri.

Pe vremea când bunica și bunicul erau la școală lucrurile erau foarte diferite. Aceștia, în cazul în care nu-și făceau temele sau nu învățau, îndurau chiar și pedepse aspre, cum ar fi: mersul pe coji de nucă, bătaia cu rigla peste mâini, tunsoarea la chelie, etc.

Revenind la ce mi-am propus, iată două trepte sigure pe care trebuie să le urci pentru a deveni un elev de succes:

1.Fii pozitiv! Să fii pozitiv înseamă:

- să cultivi emoții și stări bune atât față de tine cât și față de colegi;

- să crezi în scopurile tale și să reușești în acțiunile propuse;

- să știi să-ți depășești obstacolele sau emoțiile negative.

2. Fii proactiv! Să fii proactiv înseamna:

- să ai inițiativă și să treci la acțiune;

- să-ți asumi responsabilitatea ;

- să-ți depășești limitele și să te dezvolți;

- să ai mereu idei și să le pui în practică.

REZULTATE GARANTATE!

Poate că nu toți avem același nivel social, însă micile secrete dezvăluite mai sus ne ajută să avem toți același șanse și să reușim în viață.

Sorana Cioaca -V A

Noua achiziție a Școlii Gimnaziale ,,Mihai Eminescu”

Nu este vorba de un laborator de chimie sau instrumente muzicale, deși ar fi o idee bună, dar este vorba despre ceva ce multe școli nu au, și în calitate de elev mă face să mă simt special. Poate unii dintre voi deja v-ati dat seama că este vorba despre uniforme. Din data de 14.11.2019, uniformele au început să fie purtate în Școala Gimnazială Mihai Eminescu. Da ,după atâția ani, școala noastră definește egalitatea între elevi.

Din discuțiile avute cu colegii mei a reieșit faptul că aceștia au fost în totalitate de acord cu introducerea uniformelor pe care le vor purta cu drag în fiecare zi de școală , și care ne vor putea individualiza în rândul elevilor de la nivelul orașului nostru .

Ioniță Liviu - VI B