MACEDONIA DE NORD

APRILIE 2020

Puterea muzicii în perioada stĂrii de urgenȚĂ

Prima asociere cu Paștele, în afară de ouăle roșii vopsite, este desigur legendarul cântăreț macedonean Dzina Papas Dzoksi și melodia sa „M-am îndrăgostit de Paște” (На Велигден сум се заљубил). Simbolic și aproape natural, corelam cel mai mare hit al lui Dzoksi cu sărbătorile de Paște.

Cu toate acestea, cine a spus că nu putem sărbători cea mai mare sărbătoare creștină, Paștele, de acasă? Adică, Dzoksi împreună cu corul academic „MircheAcev”, aflat sub bagheta dirijorului JasminaGjorgjeska și aranjamentul orchestral din DamirImeri, cu ajutorul unei aplicații online, au inregistrat din casa fiecarui participant melodia legendară și au transmis un puternic mesaj video tuturor.

Link către videoclipuri din melodia refăcută

https://www.youtube.com/watch?v=uj0LG4BdEyI

Piesa a fost scrisă pentru prima dată în 1990, dar din motive religioase, nu a fost lansata până la independența macedoneană din anul urmator. Piesa a fost cântată pentru prima dată la radioul macedonean în 1991 și de atunci a devenit una dintre cele mai populare melodii din toate timpurile. Această frumoasă versiune a cântecului a devenit imnul neoficial pentru sărbătorile de Paști.

În acest an, din cauza măsurii de prevenire a răspândirii virusului Covid-19, a fost pusa în aplicare starea de ugenta de 85 de ore și toți cetățenii din țara noastră au fost închiși în casele lor, petrecându-și vacanța de Paște in izolare. Cu toate acestea, puterea muzicii are propriile căi în situații de acest fel. Oamenii din Ohrid, cu trupa lor de carantină, care are 50 de membri, împreună cu GjorgjeVasikj, alias Dzina Papas Dzoksi, au cântat „M-am îndrăgostit de Paște” din casele lor și au transmis un mesaj puternic tuturor oamenilor. Ascultă cum sună melodia când este cântată cu 50 de persoane în același timp într-un mediu virtual.

Link din melodie

https://www.youtube.com/watch?v=WG7fbPbrsW0&feature=youtu.be

Autor: T. Gjorgjieva (clasa 7-1)

Videoclipuri: YouTube

Articolul original este publicat în ziarul digital online școlar IN-formator pe următorul linkhttps://in-formator.weebly.com/10521086111610901072-10851072-10841091107910801082107210901072-10741086-10741088107710841077-10851072-108710861083108010941080108910821080-109510721/9662778

Ora PamÂntului

Fiecare dintre noi avem o responsabilitate față de planeta Pământ. Tot ce avem nevoie este voia noastră bună și sensibilizarea pentru a ne păstra planeta. Ora Pamantului este cea mai mare campanie ecologică la nivel mondial, al cărei obiectiv este să trimită un mesaj puternic pentru salvarea planetei noastre prin oprirea luminilor timp de o oră. Ora Pământui a început în 2007 la Sydney, Australia, când World Wide Life Fund a încurajat 2,2 milioane de oameni să-și stingă lumina și să sprijine acțiunile pentru schimbările climatice. Atracții mondiale precum Turnul Eifel, Big Ben, Opera House din Sydney, Palatul Buckingham, Colosseum și EdinburghCastle au fost invaluite de intuneric, de asemenea, timp de o oră.

În 2019 au avut loc evenimente mari în aer liber, la care au participat peste 180 de țări. Anul acesta, evenimentul s-a desfășurat pe 28 martie (sâmbătă) la ora locală 20:30, când 8000 de orașe din 162 de țări din întreaga lume s-au întunecat, inclusiv părți din N.Macedonia. Din cauza pandemiei globale cu virusul Covid-19 Fondul Mondial pentru Viața Sălbatică a sfătuit toate țările să ia parte la eveniment. Un număr mare de celebrități au sprijinit acțiunea online pentru a face oamenii constienti despre problemele cu care se confruntă planeta noastră. Africa de Sud a început campania digitală „Puterea către oameni” pentru reînnoirea surselor de energie. Australia a participat la eveniment organizând #EarthHourLive cu acte de muzică, comedianți și experți. Singapore a organizat Earth Hours 2020 - Live & Unplugged, cu trei ore de difuzare în direct a unor animatori celebri și discuții de experți. Turcia a fost, de asemenea, gazda unei campanii digitale, iar multe alte țări au fost încurajate să trimită fotografii și videoclipuri despre importanța protejării mediului.

Scopul Orei Pamantului nu este doar să stingă luminile timp de o oră în timpul evenimentului, ci și să îi facă pe oameni să se gândească dincolo de aceasta oră, prin sprijinirea proiectelor și campaniilor locale în propriile țări sau să înceapă mișcări în comunitatea lor locală. În ultimii 10 ani, oameni din toată lumea s-au reunit pentru a depune eforturi pentru a face față schimbărilor climatice. Astăzi ,evenimentul a încurajat discuțiile și discuțiile globale despre protecția mediului, nu numai pentru că aceasta este cea mai bună modalitate de a face față crizei climatice, ci și pentru că este singura modalitate de a ne asigura sănătatea, fericirea, prosperitatea și supraviețuirea.

Iată câteva lucruri pe care Earth Hour le-a obținut de la începutul mișcării:

• WWF în Uganda a creat prima pădure a Lumii Pământului ;

• Peste 250.000 de ruși și-au exprimat sprijinul pentru o mai bună protecție a mărilor și pădurilor din țara lor ;

• Argentina a folosit campania sa din 2013 Ora Pamântului pentru a ajuta la aprobarea proiectului de lege al Senatului pentru 3,4 milioane de hectare în zona protejată marină din țară;

• Mii de sobe economice au fost distribuite familiilor din Madagascar ;

• Luminile cu energie solară au fost instalate în satele fără electricitate din India;

• Au fost lansate programe de educație pentru școli în Thailanda și Taiwan;

• Sute de mii de lumini LED au fost instalate de către cercetașii din SUA.

In linkul următor puteți găsi mai multe informații despre cum puteți face mai mult decât să stingeți luminile în timpul Orei Pământului și să participați la această acțiune globală.

Autor: T. Gjorgjieva (clasa 7-1)

Fotografii: internet

Articolul original este publicat în ziarul digital online școlar IN-formator pe următorul link:

https://in-formator.weebly.com/10631072108910861090-10851072-108710831072108510771090107210901072-10471077108411121072/3798182

MARTIE 2020

Lucruri interesante despre anul bisect

Un an durează 365 de zile, 5 ore, 48 de minute și 46 de secunde. Aceste 5 ore suplimentare, despre care oamenii nu vorbesc adesea, sunt de fapt motivul pentru fiecare al patrulea an să fie un an bisect.

Anul bisect sau „al doilea salt”

Scopul anului bisect este de a ajuta ajustarea calendarului gregorian la cel astronomic și de a permite ca unele dintre evenimente, cum ar fi echinocțiul de primăvară, să se întâmple în același timp. Cu toate acestea, chiar și ziua suplimentară din februarie, la fiecare patru ani, nu poate asigura o echivalare totală și, din această cauză, oamenii de știință apelează uneori la „saltul secund”. Secunda de salt permite, de fapt, adăugarea unei secunde pentru a face față diferenței dintre timpul precis, pe care îl măsurăm cu orele cu ceasuri atomice și timpul solar imprecis, care variază datorită neregulilor și încetinirii pe termen lung a rotației Pământului.

Primul an bisect: Iulius Cezar a introdus primul calendar bisect în anul 46 î.Hr. în calendarul său și a existat o singură regulă: fiecare al patrulea an a fost un an bisect. Acest lucru a permis mulți ani de salt. Mai târziu, Papa Grigorie al XIII-lea și-a creat calendarul gregorian mai mult de 1.500 de ani mai târziu.

Cum putem ști ce an este bisect?

Dacă ultimele două cifre ale anului pot fi împărțite la patru (de exemplu: 2016, 2020, 2024 ..), acesta este un an bisect. Anii care marchează sfârșitul unui secol sunt exceptate de la această regulă. Aceștia trebuie împărțiți la patru mii pentru a fi considerați ani buni. Acesta este motivul pentru care 2000 și 2400 sunt ani buni, dar 2100 nu. Filmul „Anul bisect” Amy Adams, in rolul lui Brady, și Adam Scott in rolul lui Jeremy sunt actorii principali ai filmului „Leap Year”, care a apărut în 2010. În film, Brady intenționează să călătorească la Dublin, Irlanda pentru a propune căsătoria cu iubitul ei Jeremy în ziua de salt deoarece, conform tradiției irlandeze, dacă un bărbat primește o propunere de căsătorie în această zi, el trebuie să o accepte.

Persoanele născute pe 29 februarie

Aproximativ 4 milioane de oameni din lume sunt născuți în ultima zi a lunii februarie. De obicei își sărbătoresc ziua de naștere pe 28 februarie sau 1 martie. Șansele ca un copil să se nască la 29 februarie sunt 1: 1.500, ceea ce este echivalent cu 0,0689%. Persoanele celebre care sunt născute pe 29 februarie sunt: Mel Gibson, Sandra Bullock, Christina Aguilera, Scarlett Johansson, actorul James Mitchell, actorul bulgar Hristo Cheshmedzhiev și mulți alții.

Credințe despre 29 februarie

● Pentru persoanele născute pe 29 februarie

Se crede că oamenii născuți în această zi sunt foarte creativi, diferiți de ceilalți și au un al șaselea sens dezvoltat. Cu toate acestea, există și opinii opuse, că ghinionul i-ar urma pe parcursul vieții. De aceea, mulți părinți decid să scrie ziua de naștere a copiilor lor în ziua precedentă sau a doua zi.

● Propunerea căsătoriei

Conform tradiției, se crede că femeile pot propune căsătoria bărbaților pe 29 februarie. Această credință are legătură cu diferiți oameni istorici, inclusiv St.Briged (patronul irlandez) care s-a plâns la St.Patrick că femeile trebuie să aștepte prea mult timp pentru ca părinții să își propună căsătoria. În acest scop, St.Patrick a oferit această zi femeilor când pot propune căsătoria cu bărbații (sursa BBC)

Un alt aspect este că regina Margareta din Scoția (avea doar 5 ani la acea vreme) introduce sancțiuni pentru bărbați dacă refuză propunerea de căsătorie a femeilor în timpul bisericii (compensația pentru refuzul căsătoriei a fost: o pereche de mănuși de piele, una de trandafir, o liră și un sărut).

Există alte tradiții pentru prețul „Nu”. Dacă un bărbat refuză o propunere de căsătorie în timpul anului bisect, aceasta îl va costa. În Danemarca, dacă un bărbat refuză o propunere de căsătorie de la o femeie pe 29 februarie, el trebuie să îi ofere o duzină de perechi de mănuși (sursa The Mirror). În Finlanda, bărbatul neinteresat trebuie să ofere femeii care i-a propus căsătoriei suficient material pentru ca ea să-și facă o fustă.

Pe de altă parte, în Grecia, propunerea căsătoriei pe 29 februarie este considerată ghinion. Cuplurile din Grecia evită să își propună căsătoria în această zi cu orice cost (sursa The Telegraph).

● Orașul capitală al anului bisect

Orașul Anthony, care se află la granița dintre Texas și New Mexico, este un auto-proclamat oras al anului bisect. În fiecare al patrulea an are loc un festival mare și o sărbătoare a zilei de naștere pentru toți oamenii născuți pe 29 februarie.

Autor: T. Milchevska (9-4)

Fotografii: internet

Articolul original este publicat în ziarul digital online școlar IN-formator

MARTIE 2020

PROGRAMAREA pentru copii

noul tip de alfabetizare în secolul XXI

Noțiunea de coding este adesea folosit atunci când vorbim despre programare, script și codare. Este de fapt procesul de proiectare, scriere și tastare a diferitelor coduri sursă . Codul sursă este scris într-unul sau mai multe limbaje de programare. Scopul programării este de a proiecta instrucțiuni, care pot fi utilizate de computer pentru a realiza diferite operații sau pentru a obține un anumit rezultat de programare.

Cu toții, în special copiii, ne petrecem cea mai mare parte a timpului liber în fața calculatoarelor, jucând jocuri sau căutând diferite informații pe Internet. Foarte des, părinții noștri fie ne oferă restricții, fie avertizări că petrecem prea mult timp pe computer, că petrecem mai mult timp jucându-ne în loc să folosim Internetul pentru a învăța ceva. Cu toate acestea, adevărul este că trebuie să facem parte din aceste noi tehnologii și trebuie să învățăm despre ele și cum să le folosim.

Deoarece suntem tineri, învățăm mai ușor și mai rapid prin redare sau prin videoclipuri animate, audio sau diferite tipuri de prezentări care implică activitățile menționate anterior. În plus, în aceste zile, copiii pot participa la diferite cluburi școlare după școli, unde sunt gândiți cum să folosească algoritmi, aplicații sau să învețe cum să folosească Internetul.

Făcând acest lucru, copiii pot înțelege că calculatoarele și telefoanele inteligente nu sunt magice, ci că trebuie programate pentru a face lucrurile pe care le dorim. Așa cum este cazul învățării mersului cu bicicleta, cum să scrii și să citești, să înveți cum să faci cod este mai ușor dacă este învățat la vârste fragede.

Codificarea este distractivă și interesantă. Dezvoltă încrederea în sine a copiilor și îi ajută să învețe cum să se exprime în moduri diferite. În acest sens, codificarea le permite să fie creativi, să lucreze la proiecte interesante și să își petreacă timpul în fața computerelor într-un mod inteligent. Învățarea codului dezvoltă următoarele lucruri la copii: gândirea computatională, modalități creative de învățare, capacitatea de a rezolva problemele, lucrul în echipă (munca în echipă) și sentimentul de a finaliza cu succes o sarcină care îi influențează productiv pentru provocările viitoare din viață.

Există diferite modalități de a învăța codificarea. Una dintre ele este învățarea folosind platforme online. Există diferite platforme de învățare, vom menționa unele dintre ele: Code.org – site-ul internet care poate fi un punct de plecare pentru începători. Puteți găsi multe resurse utile, aplicații chiar și școli locale care oferă lecții de codificare copiilor.

Cod Monster - foarte util pentru copii. Code Monster are două cutii. Codul copil într-o casetă, iar rezultatul este afișat în cealaltă casetă. Când „jucați” cu codul, puteți afla cum funcționează fiecare comandă.

Scratch - proiectat de studenți și destinat copiilor de 8-16 ani, acest limbaj simplu de calculator permite copiilor să construiască orice au visat vreodată. Nu există linii de cod confuze. În schimb, trebuie să mute și să aranjeze diferite blocuri de cod, cum ar fi piesele virtuale Lego. Platforma este mai mult decât un simplu ghid pentru codificare, este o comunitate online în care programatorii pot schimba idei și inspirații.

Swift Playgraunds - Proiectat pentru Apple pentru iPad, Swift Playgrounds este o platformă sofisticată. Copiii pot rezolva puzzle-uri interactive în lecțiile ghidate „Învățați să codați” pentru a învăța elementele de bază ale codificării sau pentru a experimenta cu o selecție largă de provocări care permit utilizatorilor să exploreze multe experiențe unice de codare.

Pentru cei interesați să învețe mai multe, puteți găsi informații suplimentare despre alte site-uri web gratuite care oferă lecții de codare pe următorul link.

Autor: K. Todorovski (7-4)

Fotografii: internet

Articolul original este publicat în ziarul digital online școlar IN-formator

FEBRUARIE 2020

Ziua internațională a limbii materne

Ziua internațională a limbii materne este o zi în care s-au organizat proteste dramatice pentru limba bengaleză. Mai târziu, în 2000, această zi a fost proclamată Ziua multilingvismului. Marcăm Ziua Internațională a Limbii Materne pe 21 februarie a fiecărui an cu sprijinul UNESCO, pentru a sărbători peste 6000 de limbi diferite vorbite de oameni din întreaga lume.

În acest scop, pe 21 februarie 2020, elevii de la clasa a III-a până la a IX-a din școala noastră au marcat această vacanță cu gândul la deviza lui Blaze Koneski : „Ar trebui să ne valorificăm limba, dacă nu vrem să ne auto-umilim”. Aceștia și-au prezentat lucrările în holul școlii. Tema acestei competiții „Limba maternă - comoara spirituală care merită păstrată și hrănită” i-a făcut pe studenți să se gândească și să scrie pe acest subiect iar pentru aceasta au fost premiați pentru lucrările lor.

Elevii premiati din clasele inferioare sunt:

Filip Atanasov III-1, Vangelija Mitanoska III-4, Eva Brankovska III-1, Nemanja Jordanov V-6, Valeria Mitanoska III-4, Maksim Zbilic III-1, Teona Angjelovska V-5, Viktor Misailovski V-1, Konstantinin și Elena Barajanoski V-5, Anna Stancheva III-1.

Elevii premiati din clasele superioare sunt: Anastasia Simovic IX-5, Hristina Mladenovska VI-1, Georgina Mitrevska VI-1, Renata Sinadinovski VIII-5.

Eleviii premiați din clasele inferioare:Primul loc: Diona Borimeckovska III-3; Locul doi: Mihela Janevska III-1;Locul trei: Angela Stamkova V-2.

Elevii premiați din clasele superioare: Locul întâi: Katerina Ivanova VII-6; Locul II: Iva Dautovska IX-5; Locul al treilea: Miljana Stojanovic IX-4.

Nu este nimic mai bun decât să vorbești limba ta maternă, așa că merită să o păstrezi și să o valorifici.

O zi internațională a limbii materne fericită!

Autor: Anja Djugovska (clasa 8-1)

Foto: M. Pavlova-Anevska

Articolul original este publicat în ziarul digital la următorul link:IN-FORMATOR

Poluarea aerului

Pe 2 februarie 2020 (duminică) de la ora 21:00, Skopje a fost pe locul șase pe lista orașelor cu cel mai poluat aer. Indicele de poluare a fost de 170, iar în partea de sus a listei se afla Hanoi, Vietnam. Pe site-ul web AirVisual (https://www.airvisual.com/), o stație specializată de monitorizare a aerului online, clasamentul se bazează pe colectarea datelor din stațiile de măsurare înființate în orașele lumii care se confruntă cu o calitate slabă a aerului. Stațiile de măsurare a capitalului au măsurat particule PM10 la 700 micrograme pe metru cub. În Novo Lisicheon 03.02.2020, stația de măsurare la 19 pmshowed 218 micrograme / m3. Între timp, în Crniche, stația de măsurare a arătat 49 micrograme / m3, în timp ce în Karposh 99 micrograme / m3.

Neîndeplinirea de măsuri pentru o problemă atât de gravă nu trebuie tolerată, mai ales că există experți în țară cu propuneri relevante în acest domeniu. În același timp, Macedonia nu este prima țară din lume care se confruntă cu poluarea aerului și ar trebui să utilizeze bunele practici ale altor țări pentru a rezolva această problemă. Aerul din Macedonia este poluant alarmant. Acest lucru este indicat prin stațiile de măsurare care înregistrează aproape zilnic poluarea mai mare decât cea permisă. Analiza Băncii Mondiale arată că centrele extrem de industrializate, cum ar fi Skopje, Bitola (energie), Kavadarci (metalurgie) și Miladinovci (rafinarea petrolului) contribuie semnificativ la calitatea slabă a aerului. Autoritățile orașului Skopje propun măsuri care ar contribui la reducerea poluării, iar noi, oamenii trebuie să fim mai conștienți pentru a reduce poluarea aerului.

Unele dintre măsurile de reducere a poluării sunt:

o Filtre de aer pe coșurile de fum din fabrică

o Reducerea utilizării lemnului de foc pentru încălzire

o Utilizarea transportului public urban

o Plantarea copacilor în mediul urban.

Autor: Т. Gjorgjieva (clasa 7-1)

Fotografii: Internet

Articolul original este publicat în ziarul digital la următorul link:IN-FORMATOR

Atât de tânăr ȘI atât de talentat

Nikola Tushevski, care vine de la școala elementară „GligorPrilicev” din Zelezara, se remarcă prin talentul său incredibil. Acest tânăr artist, deși are doar 12 ani, este plin de motivație, inspirație și ambiție.

L. A. IN-formator: Ce fel de tehnică utilizați? Poate cineva să lucreze cu această tehnică?

Nikola: Tipul de desen cu care lucrez se numește „Doodle”. Acest gen de artă constă în imaginații ale caricaturilor personajelor fictive. Desigur, oricine poate lucra cu acest gen de artă, este doar o chestiune de dorință și perfecționare a tehnicii de desen.

L.A. IN-formator: Ce instrumente sunt necesare pentru realizarea unei opere de artă atât de fascinante?

Nikola: Următoarele instrumente sunt necesare pentru realizarea unei astfel de lucrări:

un creion sau un creion mecanic pentru desenarea schiței; radiera, pentru corectarea greșelilor în timpul desenării schiței; rapidograf (stilou tehnic) pentru evidențierea schiței deja desenate; pixuri cu fetru pentru retușarea desenului.

L. A. IN-formator: Ce te inspiră să creezi acest tip de artă?

Nikola: Motivația mea vine din dorința mea de a mă perfecționa cu fiecare desen ulterior. Am aflat pentru prima dată despre această tehnică pe YouTube de la reputatul artist Vexx care a stăpânit această tehnică, deși folosește o serie de alte tehnici de desen. Mai târziu am aflat despre alți artiști. Desenele mele nu ar fi la fel fără muzică.

L.A. IN-formator: Îți faci creațiile pe cont propriu sau primești ajutor de la cineva?

Nikola: La început mă uitam la tutoriale pe diverse site-uri web de diverși artiști celebri din lume. Acum, că am trecut perioada novice, nu mai am nevoie de astfel de surse și am propriile mele idei pentru creațiile viitoare.

L. A. IN-formator: Și, în sfârșit, aș dori să vă întreb, este interesant să lucrați cu o astfel de ramură a artei?

Nikola: Sigur, este interesant, dar în țara noastră această ramură a artei nu este în prezent prea cunoscută și dezvoltată. Nu pot spune că știu ce se va întâmpla în continuare, dar am doar 12 ani și nimeni nu știe ce s-ar putea întâmpla în viitor. Dacă acest gen de artă se dezvoltă aici, în Macedonia, în viitor poate acest hobby va fi profesia mea viitoare.

După cum vedeți, acest tânăr artist al cărui hobby este această ramură a artei este nu numai talentat, dar are și ambiții mari pentru viitorul său. Prietenii săi îl consideră înzestrat și îl admiră.

Autor și fotografie: A. Grivcevska (clasa 7-4) Video: Vexx YouTube

Canal https://www.youtube.com/watch?v=ztRD2mu0nqQ&feature=youtu.be

Articol original publicat în ziarul digital online: IN-FORMATOR

Cartea de benzi desenate este o temă?

Elevii clasei a saptea de la OOU „LazoAngelovski”, au adaptat cartea „Siljan berza” ca o revista de benzi desenate

Profesoara de limba macedoneană, Valentina Petrova, a avut o idee pentru elevii de clasa a șaptea, ca acestia să adapteze cartea „Siljan berza” ca pe o carte de benzi desenate. Au adaptat această carte folosind site-ul webhttps: //makebeliefscomix.com , unde pot fi realizate benzi desenate.

Elevii spun că le-a plăcut, dar, de asemenea, a fost un pic stresant pentru ei, deoarece, potrivit lor, nu au avut suficient timp pentru a termina benzile desenate, dar și ca tabletele rulau lent.

„Ne place să facem benzi desenate foarte mult și ne-am simțit foarte bine să le facem, dar a existat o problemă: 40 de minute pe care le-am avut în clasă nu erau suficiente pentru a termina benzile desenate. Cu toate acestea, ne-am distrat de minune. ”- a spus unul dintre elevi.

A fost o coincidență interesantă faptul că în săptămâna în care elevii făceau benzile desenate, profesorii de la școala noastră partenera din Turcia au venit pentru o vizită în școala noastră. Profesorii au participat la câteva dintre cursuri și a fost interesant pentru ei să vadă cât de mult le plăcea elevilor ceea ce făceau.

Autori: Filip Biskoskii Marko Biskoski( clasa 7-1)

Fotografii: Valentina Petrova

Articol original publicat în ziarul digital online :

https://in-formator.weebly.com/10571090108810801087/4710436

Ce vor copiii din OOU „Lazo Angelovski”?

Anul acesta școala noastră a sărbătorit ziua școlii cu numeroase activități. Una dintre aceste activități a fost muzicalul numit „Noi, copiii vrem…” susținut de școala Drama Club.

Copiii încep pregătirile pentru musical în octombrie 2019, începând cu ideea și scrierea textului pentru muzical, atribuirea și împărtășirea rolurilor, selectarea melodiilor potrivite, realizarea peisajului, selectarea costumelor etc. După cum spun elevii, la repetiții, pe lângă multă distracție, s-a făcut și multă muncă serioasă. Au avut două-trei repetiții pe săptămână, care au durat de la o oră la o oră și jumătate. O mare parte a muzicalului, pe lângă studenți, au avut profesorii: Kostadinka Popovska (profesor de limba macedoneană), Blagica Angelovska (bibliotecară școlară) și Tanja Krstevska (profesoară de muzică). Tinerii actori au salutat numeroasele sfaturi și critici atribuite lor.

Un grup de membri din clubul de teatru a scris textul dramatic cu mai multe corecții din partea mentorilor. Melodiile pentru muzical au fost selectate cu ajutorul profesorului de muzică Tanja Krstevska. Peisajul de scenă, costumele, precum și sistemul de sunet pentru muzical au fost puse la punct de catre unii elevi.40 dintre membrii clubului dramatic (clasele a VII-a - a IX-a) ) au participat la muzical, precum și unii elevi de clasa I. În plus, peste 50 de elevi au fost implicați ca personaje extra.

Participanții la acest muzical spun că această sarcină a fost ceva nou și fără precedent pentru că vor realiza cu multă bucurie multe alte astfel de proiecte.

Musicalul a fost interpretat în data de 31.10.2019 în amfiteatrul a școlii. Un public numeros a fost prezent și au fost impresionați de profesionalismul tinerilor actori. Ei spun că le-au plăcut melodiile și scenele prezentate de studenți în cadrul muzicalului, care au reușit să ii ducă înapoi în zilele tinereții.

Autori: Anastasija Ilievska (clasa 9-5) și Ana Grivchevska (clasa 7-4)

Video: canalul YouTube Lazo Angelovski (https://www.youtube.com/watch?v=2e2i60-ldPA&feature=youtu.be)

Fotografii: descărcate de pe site-ul școlii „Lazo Angelovski” din OOU (Http://oulazoangelovski.com.mk/?p=6914)

Articol original publicat în ziarul digital online: IN-FORMATOR

Stiati asta…?

În zilele noastre, internetul a devenit viața noastră de zi cu zi. Se estimează că oamenii petrec aproximativ 7 ore din zi online. Cu toate acestea, putem învăța ceva de pe internet, fără ca acesta să fie plictisitor?

Iată 10 fapte amuzante care vă vor îmbogăți cunoștințele despre lume într-un mod interesant:

1. Știați că Coreea de Nord și Cuba sunt singurele locuri unde nu puteți cumpăra Coca-Cola?

Indiferent unde te duci, este reconfortant să știi că te poți bucura întotdeauna de o Cola. Ei bine, aproape oriunde. Deși această băutură se vinde practic peste tot, tot nu a făcut (oficial) drum spre Coreea de Nord sau Cuba, relatează BBC. Acest lucru se datorează faptului că aceste țări se află sub embargouri comerciale pe termen lung.

2. Știați că întreaga populație a lumii poate incapea în Los Angeles?

Populația totală a lumii este de peste 7,5 miliarde. Și, evident, acest număr pare imens. Dacă fiecare dintre acești oameni ar fi stat unul lângă altul, toți s-ar putea încadra în 500 de mile pătrate de Los Angeles, potrivit National Geographic.

3. Știați că patru bebeluși se nasc în fiecare secundă din fiecare zi?

În fiecare secundă, primim patru copii noi în populația lumii. Fa putin matematica si vei afla ca asta inseamna ca sunt aproximativ 250 de nasteri pe minut, 150.000 pe ora si 360.000 pe zi. Există aproximativ 131,4 milioane de bebeluși născuți pe Pământ pe an, potrivit rețelei ecologice globale.

4. Știați că Mohamed este considerat cel mai popular nume din lume?

În afară de John, James, Mary și Jane - se crede că Mohamed este cel mai popular nume din lume. Potrivit Independent, aproximativ 150 de milioane de bărbați și băieți din întreaga lume împărtășesc acest nume. Popularitatea se datorează tradiției musulmane de a numi fiecare fiu născut după profetul islamic.

5. Știați că există un site web care monitorizează populația lumii în timp real?

Începând cu anul 2019, populația umană totală este estimată la peste 7,7 miliarde. Și dacă doriți să observați acea creștere în timp real, vă puteți alătura Ceasului Populației Mondiale, care arată numărul de copii născuți și oameni care mor. De asemenea, puteți vizualiza populațiile actuale din diferite țări, inclusiv China (1.420.000.000+), India (1.368.000.000+) și Statele Unite (329.000.000+).

6. Știați că doar două țări din lume au folosit culoarea mov pe steagurile lor?

Steagul statului Nicaragua are un centru curcubeu care include o culoare violetă, în timp ce steagul Dominica se mândrește cu o imagine cu Shiseruparrot, o pasăre cu pene mov. Aceste elemente fac din aceste steaguri singurele două steaguri din lume care folosesc culoarea violet.

7. Știați că Tokyo este cel mai mare oraș din lume cu 37 de milioane de oameni?

Tokyo este un oraș mare - nu doar după standardele japoneze, ci și în comparație cu alte orașe din întreaga lume. Cu aproximativ 37 de milioane de oameni care trăiesc în Tokyo, este cel mai mare oraș din lume când vine vorba de mărimea populației, relatează Reuters. Următorul oraș cel mai mare este Delhi, India (populație de 29 de milioane) și Shanghai, China (populație de 26 de milioane).

8. Știați că pictura Mona Lisa a fost în dormitorul lui Napoleon Bonaparte câțiva ani?

9. Știați că cuvântul spaniol "esposas" înseamnă și "cătușe" și "soții"?

10. Știați că degetele mijlocii ale lui Galilei Galilei se păstrează în Muzeul Științei din Florența?

Autor: A. Ilievska (clasa 9-5) Fotografii: Internet

Articol original publicat în ziarul digital online: https://informator.weebly.com/1044107210831080-108910901077-107910851072107710831077