Din proiectele noastre

31/05/2020

Mesajul secret

Am primit mesajul, dar nu îl înțeleg...

Ce protocol de decriptare ar trebui să aplic pentru ca mesajul lui să capete sens?

Îmi vine în minte primul dispozitiv criptografic militar, scitalul spartan, un baston de lemn înfășurat cu o fâșie de piele ce datează din secolul al-V-lea î. Hr.

Criptarea s-a efectuat prin scrierea mesajului pe o centură de piele de-a lungul axei cilindrului și dezvelirea centurii.

Decriptarea s-a efectuat prin înfășurarea centurii în jurul unui cilindru cu același diametru și citirea de-a lungul axei.

Prima criptare atestată prin substituție apare în scopuri militare în Războiul galic al lui Iulius Cezar.

Mesajul îi era destinat lui Cicero, care era pe punctul de a capitula. Literele romane au fost înlocuite cu cele grecești, astfel mesajul a fost neinteligibil pentru inamic. Alt tip de substituție folosit de Cezar este de a înlocui fiecare literă a mesajului cu litera aflată trei poziții mai departe în alfabet.

Cel mai cunoscut caz care a implicat criptanaliza a fost cel al Reginei Maria a Scoţiei, rezultatul procesului ei a depins de lupta dintre creatorii de coduri și spărgătorii de coduri ai reginei Elisabeta. Soarta Mariei a fost hotarâtă de o bucată de hârtie, de mesajul conținut și de decifrarea acestuia.

În anul 1568, Maria s-a îndreptat spre sud către Anglia unde spera să găsească adăpost, însă Regina Elisabeta I, o arestează motivând că şi-ar fi omorât propriul soţ.

Însă, adevăratul motiv era că Maria, o catolică, reprezenta o ameninţare pentru verişoara ei Elisabeta care încerca să persuadeze poporul şi să adopte protestantismul. În 1586, după 18 ani de închisoare, ea primeşte scrisori cu mesaje criptate de la susţinătorii de pe continent. Mai mulţi tineri plănuiesc să o elibereze pe Maria şi să o înlăture pe "uzurpatoarea" Elisabeta, fiica nelegitimă a lui Henric. Gilbert Gifford a fost cel care strecura scrisorile, ducea mesajele unui berar care le înfașura într-un pachet de piele punându-le într-un cep gol cu care închidea un butoi de bere. Fiindcă scrisoarea era ascunsă, semnifică o formă de steganografie.

Pentru criptare a folosit un nomenclator format din 23 de simboluri care înlocuiau literele alfabetului(mai puțin j, f și w) împreună cu 35 de simboluri ce reprezentau cuvinte sau expresii.

Din păcate, spionii lui Sir Francis Walsingham, secretarul de stat al reginei Elisabeta, pun mâna pe mesaj şi reuşesc să îl descifreze şi chiar să îl şi falsifice.

După ce Maria le dă susţinătorilor ei binecuvântarea de a-şi duce la bun sfârşit planul care presupunea uciderea Elisabetei, Walsingham, cel ce interceptase şi acest mesaj, falsifică un postscriptum la scrisoarea întemniţatei şi le cere susţinătorilor mai multe detalii pentru a putea afla cine stătea în spatele acestui complot.

Maria și Babington s-au încrezut într-un cifru pentru a-și ascunde planurile, însă trăiau în vremea când criptografia era depășită de progresele criptanalizei.

Din cauza acestui cifru slab, în data de 15 octombrie, Regina Maria este adusă în faţa justiţiei şi este acuzată de trădare, iar la 8 februarie 1587 este decapitată la Castelul Fotheringhay, în faţa a sute de oameni.

Da...este clar!

Fără un protocol de criptare puternic, o persoană rău intenționată ar putea reconstitui mesajul originar din textul criptat.

Sunt curioasă de cum a evoluat criptanaliza, voi nu?

prof.Iuliana Marius Pop

4/05/2020

Geografia-pasiunea care mă definește

,,Geografia este această știință sublimă care citește în cer, imaginea Pământului".

Geografia este, pentru mine, o știință și o materie sublimă. Este știința care studiază totul, descrie totul, inspiră totul. Pentru cei pasionați, are un impact enorm în viața acestora, fiind lucrul care insuflă o liniște și o pasiune pură. Eu sunt una dintre elevii cu o pasiune pură și enormă pentru acest domeniu. Totul a început într-un mod puțin ciudat dar care s-a dovedit a fi o mare realizare si un succes în prezent. Încă de la începutul clasei a V-a când încet, încet am intrat în detaliul acestei materii , am simțit că această disciplină este lucrul perfect în care eu mă regăsesc, care mă descrie pe mine cel mai bine, care mă completează cel mai bine , mi-am descoperit pasiunea. Este lucrul cu care știu sigur că vreau să continui pe viitor si lucrul care pe mine mă liniștește în orice situație, asta datorită și doamnei mele profesoare de geografie, Martin Ștefania: ,,Un bun profesor are preocuparea continuă de a-i învăța pe ucenicii lui să se lipească de el."

Când m-am decis să particip la olimpiada de geografie , la început s-a dovedit a nu fi o alegere foarte bună pentru ca nu am obținut rezultate deosebite. Am fost puțin dezamăgită dar cel mai mult m-a ridicat faptul că doamna profesoară de geografie mi-a insuflat atât de multă ambiție, încredere, curaj și m-a facut să mă conving că sunt deosebită, ca eu chiar pot să am ambiție , să ajung acolo unde îmi doresc si îi mulțumesc mult pentru acest lucru : ,,Visul începe cu un profesor care crede în tine, trage de tine și te împinge la un nivel superior, înțepându-te uneori cu un băț ascuțit numit ADEVĂR!"

O bucurie enormă m-a cuprins anul acesta, în clasa a VI-a, când m-am ambiționat enorm de mult, am învățat mult mai multe informații în plus si astfel am avut succes obținând rezultate și punctaje deosebite la toate fazele olimpiadei , printre care o medalie, eu fiind printre primii cei mai buni elevi din țară. Am obținut și șansa de a ajunge la faza națională a Olimpiadei de Geografie. Totul doar prin ambiție, dorință si ore, zile, săptămâni si luni întregi în care am studiat cu o plăcere , o pasiune și un drag imens.

Este materia care pur și simplu ma sensibilizează la maxim, mă emoționează mult, materia care mi-a schimbat complet viața făcându-mă fericită, curajoasă, ambițioasă, dar cel mai important împlinită. Simt că orice lucru este posibil și că orice lucru care apare este creat ca să dea sens unei persoane care încă nu și-a descoperit pasiunea, unei inimi care încă nu și-a găsit împlinirea.

,,Geografia se învață cu voință și dorință, iar performanțele geografice se obțin doar cu PASIUNE!"

Dragu Anamaria, clasa a VI-a A

Articolul „Ce se întâmplă în jurul nostru?” a fost votat cel mai bun articol în cadrul proiectului eTwinning „Young journalists of today- responsible digital citizens of tomorrow”.

29/05/2020

Proiectul de parteneriat eTwinning „Young journalists of today- responsible digital citizens of tomorrow”, desfășurat între noiembrie 2019 și mai 2020, a adus împreună elevi din 10 școli și 9 țări partenere . Alături de școlile partenere din programul Erasmus + (Croația, Macedonia de Nord, România , Spaniași Serbia), există și alte două școli din Turcia și școli din Italia,Cipru și Irlanda care participă la proiectul eTwinning.

Concursul pentru cel mai bun articol a fost una dintre activitățile care încheie în acest an școlar proiectul eTwinning început în cadrul proiectului Erasmus + omonim.

Articolul sub titlul „Ce se întâmplă în jurul nostru?” scris de elevii Sara Filippini și Giacomo Bonora de la școala italiană G. Bertolotti din Gavardo, a fost votat de către elevi din toate școlile partenere drept cel mai bun articol din cadrul proiectului eTwinning . În articolul lor, cei doi elevi italieni au vorbit emoțional despre cum ratează școala în acest timp de izolare. De asemenea, au scris despre cum și-au dat seama că școala nu este doar o obligație și o datorie, ci și un loc fantastic de întâlnire a prietenilor și o oportunitate excelentă de a învăța lucruri noi și de a împărtăși experiențe.

Pe lângă problemele care îi deranjează pe elevi, ca situația actuală cu virusul COVID-19, elevii de la școlile partenere au mai scris articole despre realizările lor școlare. Însă au fost puține articole despre obiceiurile locale, unde am avut ocazia să învățăm lucruri noi despre cultura lor, iar câteva articole au fost dedicate alfabetizării media și cetățeniei active. De exemplu, puțini tineri jurnaliști au scris despre fake news, publicitatea ascunsă, cetățenia activă sau exemple de antreprenoriat din școlile lor.

Alți elevi, care vor să citească articolele așa cum am făcut-o eu , pe BLOGUL PROIECTULUI pe TWINSPACE sau la rubrica Reporteri invitați a ziarului nostru, ar putea afla cum este viața acolo unde trăiesc colegii noștri și ce subiecte consideră ei a fi interesante în acest moment. De asemenea, cartea electronică în care au fost publicate articolele selectate pregătite în cadrul proiectului nostru eTwinning, este disponibilă în Biblioteca comună Kotobee la linkul E-BOOK

Recomand tuturor celor care au timp liber să citească articolele scrise de colegii noștri pe linkurile menționate mai sus. Cred că ne-ar putea îmbunătăți educația media iar acesta este unul dintre rezultatele principale ale proiectului Erasmus+ din care facem parte.

Sorana Cioacă (VA)


Un mesaj....ascuns....


28/04/2020

Unde ar putea fi?

Arta scrierii secrete a făcut ca grecii să nu fie cuceriți de Xerxes, conducătorul tiran al perșilor.

Dușmănia îndelungată dintre Grecia și Persia a ajuns într-un moment criză după ce Xerses a început să constuiască Persepolis, noua capitală a regatului său, iar elenii nu i-au mai trimis tribut și daruri.

Hotărât să pedepsească această îndrăzneală, Xerses și-a petrecut următorii cinci ani pregătind în taină cea mai mare forță militară din istorie, afirmând că ”soarele nu va privi spre niciun pământ care să nu fie al nostru”.

La aceste pregătiri a fost martor Demaratos, un grec care, deși exilat, se simțea încă loial Greciei, așa că a trimis un mesaj prin care să-i înștiințeze despre planul de contopire pus la cale de Regele Regilor.

Problema era cum să expedieze mesajul să nu fie interceptat de străjile persane, astfel Herodot, ”părintele istoriei” scrie: ”El luă o tăbliță dublă, îi rase ceara și apoi scrijeli pe lemn hotărârea regelui.” A întins iarăși ceara peste ceea ce a scris, astfel ca cel care transporta tăblița să nu aibă neplăceri din partea păzitorilor drumurilor.

Odată ajunsă în Lacedemona, la început, nu au știut ce să creadă, până când, soția lui Leonidas a fost singura care a ghicit și a dat sfatul ca ceara să fie topită și să se descopere mesajul săpat în lemn.

În urma avertismentului, grecii au reușit să construiască două sute de nave de război lansând un atac sângeros. Într-o singură zi, forțele uriașe ale Persiei fuseseră umilite.

Strategia de comunicare secretă a lui Demaratos a constat în a ascunde pur și simplu mesajul, aceasta fiind cunoscută sub numele de steganografie.

Diverse forme de steganografie au fost folosite pretutindeni în lume, de la scrierea mesajului pe scalpul unui mesager așteptând să-i crească din nou părul, așa cum a făcut Histaios atunci cănd a trimis instrucțiuni lui Aristagoras din Milet pentru a se revolta împotriva regelui persan, până la vechii chinezi care scriau mesaje pe mătase fină, apoi o împătureau și o acopereau cu ceară pentru ca mesagerul să o poată înghiți.

Steganografia a fost ulilizată timp indelungat, însă are un defect major. Dacă mesajul este descoperit, atunci conținutul corespondenței secrete este imediat scos la iveală.

Prin urmare, apariția criptografiei era necesară nu pentru a ascunde neapărat mesajul ci mai degrabă sensul lui, procedeu cunoscut sub numele de criptare.

”Deși criptografia și steganografia sunt independente, pentru o maximă siguranță este posibil atât să codifici, cât și să ascunzi un mesaj.”

Ce înseamnă să criptezi un mesaj? Dacă ești curios, vei afla în articolul următor.

prof.Iuliana Marius Pop

20/04/2020

Tu poti sa-i schimbi!

Școala este și a fost un mediu care îndeamnă la educație. Iar educația nu înseamnă doar știință sau o bună cultură generală, ci și dezvoltare personală, respect și educație civică.

Ai fost vreodată deranjat de gestul vreunui coleg lipsit de tact sau bune maniere?Te-ai confruntat cu situația de a strânge de pe jos ambalajul aruncat de altcineva? Ai auzit colegii bârfind în pauză și împrăștiind zvonuri neadevărate despre cineva? Ai observat că unii colegi nu-și salută profesorii atunci când aceștia trec pe lângă ei?

Ei bine, ajută-i pe acești colegi să își îmbunătățească conduită ,dovedindu-le că ești un viitor adult respectabil,educat și manierat. Iată ce poți face cu ușurință în fiecare zi ,ieșind în evidență în mod pozitiv și fiind un exemplu și pentru alți colegi:

1. Salută! Adresează formule de salut adecvate atât colegilor cât și profesorilor, atât la venire,cât și la plecare. Să spui :Bună dimineață!","Bună ziua!","La revedere!","Să aveți/ai o zi bună!" este un mod minunat de a oferi respect celor din jur.

2. Fii politicos! Utilizarea formulelor de adresare adecvate nu te vor înjosi în fața celorlalți, ci dimpotrivă, vei vedea că te vor vedea cu alți ochi. În loc de "Dă-mi creionul!", ai putea să te adresezi colegului adăugând câteva cuvinte în plus, care cu siguranță vor face diferența: " Te rog,ai putea să-mi împrumuți creionul puțin?" Cuvântul "Mulțumesc" să te însoțească în fiecare zi.- poate deschide multe "uși".😊

3. Nu arunca gunoiul oriunde! Este dizgrațios să intri și să stai câteva ore pe zi într-o clasa unde pe jos domnește mizeria. Nu face parte dintre aceia care fac întrecere care aruncă mai bine ambalajul la coșul de gunoi că într-un coș de baschet. 80% dau greș și astfel,în loc de parchetul pe care calci,există covorul de ambalaje care nu și-au îndeplinit sarcina de a se teleporta în coșul destinat lor. Să nu mai menționăm cotoarele de măr sau cojile de banană care,sărăcuțele, n-au nicio vină că sunt călcate în picioare zilnic.

Aruncă-ți resturile în coșul potrivit și nu uită să reciclezi! Atrage atenția cu politețe atunci când îți vezi colegii că nu fac asta!

4. Fii punctual! Acest lucru te va ajută pe mai departe,în viață,la serviciu sau la întâlnirile cu prietenii. Să ajungi târziu la ora,implică întreruperea lucrului /testului/discursului profesorului și/sau a colegilor ,ceea ce nu este benefic pentru nimeni. În plus, nu cred că vrei să stai în picioare câteva secunde ,încercând să te scuzi ,toți ochii fiind îndreptăți către ține.

5. Așteaptă-ți rândul! "Eu,eu!", "Doamnaaaa,vreau eu !", "Pe mine nu mă puneți?" sau mai rău "Doamna,eu n-am răspuns,puneți-mă pe mine!" , însoțite și de ridicarea din bancă,țopăială pe loc,fluturarea ambelor mâini, sunt gesturi lipsite de orice urmă de politețe în timpul unei ore de curs .

Cu siguranță,profesorul știe când și pe cine să numească, așa că bunul mers al orei de curs nu trebuie să fie întrerupt de țipete,icnete,văicăreli și alte sunete. O mâna ridicată cu două degete este semnalul că vrei să răspunzi,iar acest gest va fi remarcat,mai devreme sau mai târziu.

Nu uita că ceea ce faci și spui este cartea ta de vizită,momentan ca elev și apoi ca adult.

Fii schimbarea de care alții au nevoie!

Denis Dumitrache, V A