Ateliere de educație media

30/10/2020

ATELIER ONLINE PE TEMA TITLURI INFORMATIVE ȘI CLICKBAIT

Elevii clasei a VII-a B de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Alexandria în cadrul Proiectului Erasmus+„Young journalists of today - responsible digital citizens of tomorrow , sub coordonarea doamnelor Voicu-Popescu Corina și Groseanu-Lungu Gina, au participat în data de 29 octombrie 2020 la un atelier de lucru pe tema TITLURI INFORMATIVE ȘI CLICKBAIT.

În cadrul activității elevii au învățat ce sunt titlurile informative, cum trebuie să fie scris corect un titlu, astfel încât să atragă mai mulți cititori, importanța subtitlului și supertitlului într-un articol. Au comparat articole cu titluri informative și titluri senzaționale scoțând în evidență dorința jurnaliștilor de a atrage cât mai mulți cititori folosindu-se de titluri senzaționale.

S-au luat spre analiză articole de pe siteul ziarului Teleormanul urmărindu-se aspectele prezentate mai sus .

Elevii au realizat aprecieri asupra elementelor componente ale articolelor și au schițat unele observații cheie care au fost dezbătute.

În urma activității, elevii au prezentat feedbackul :

Elevul Ionița Liviu menționează: „Activitatea a fost foarte interesantă și acum știu cum pot evita eroarea dată de un titlu momeală. De acum o să știm să alegem titlul potrivit pentru articolele pe care le vom scrie în ziarul școlii.”

Eleva Desculțu Miruna spune: „ Nu trebuie întotdeauna să dăm crezare titlului unui articol, deoarece de foarte multe ori conținutul articolului nu este în concordanță cu titlul”.

În ceea ce privește coordonarea atelierului, elevul Drăghici Octavian punctează: ,,Mulțumim doamnelor profesor pentru implicare și preocuparea ca noi să avem o educatie mass-media, să putem face diferența dintre un titlu momeală și un titlu adevărat!”.

GROSEANU TEODORA - VII B

Foto: Octavian Drăghici - VII B

Atelier despre combaterea știrilor false

Pe data de 10 dec.2020,a fost organizat workshop-ul "Combaterea stirilor false", la clasa a V-a A, workshop online la care au participat 28 dintre elevii clasei,impreuna cu dna. prof. Georgiana Gusa.

Workshop-ul face parte din proiectul Erasmus+ KA229-“Young journalists today – responsible digital citizens tomorrow”.

Scopul acestui workshop a fost ca elevii sa stie sa diferentieze stirile adevarate de stirile false ,pe baza unor anumite criterii , sa afle despre stirile false și de ce există:sa reflecteze asupra impactului propriilor opinii, asupra modului în care evalueaza informațiile, sa discute si sa exerseze folosind criterii pentru evaluarea informațiilor pe care le gasesc online.

Pe parcursul desfasurarii acestui workshop,elevii au aflat despre caracteristicile știrilor false și ale pseudostiintei și modul în care sunt create si cum să diferențieze informațiile false de informațiile reale. Unii elevi au gasit si prezentat exemple de stiri false , iar altii au discutat pe baza unui articol care prezenta o stire falsa,pe baza unui subiect de actualitate. Dna prof. Georgiana Gusa a prezentat un top al primelor 10 stiri false,cel mai des accesate online,in anul 2019.

Iata ce au avut de spus elevii:

Bogdan Paunica:"Din acest workshop am invatat cat este de important sa stiu sa aleg ceea ce citesc si sa nu fiu amagit de titluri false."

Roxana Cobarlie:"Acum stiu ca inainte de a da click pe un articol,trebuie sa aflu detalii despre site si despre autorul acestui articol ,pentru a stabili cat de credibile sunt sursele."

Radu Olteanu:"Sa gasesc sursa originala a povestii este ceea ce trebuie sa fac pentru a afla daca stirea este adevarata sau nu."

Doamna profesor a ales să le vorbească elevilor despre fake news, un fenomen care a căpătat amploare în ultimii ani , pentru că „Este important ca elevii să afle ce efecte pot avea informațiile pe care le iau din mass-media, dar și cele care se pot produce dacă nu comunică date corecte mai departe”.

Cătălin Grasa , V A

CONŢINUTUL POZITIV ŞI NEGATIV ÎN MEDIA:influenţa media şi oportunităţi pentru pătinţi

Atelierul ,,CONŢINUTUL POZITIV ŞI NEGATIV ÎN MEDIA:influenţa media şi oportunităţi pentru pătinţi” a avut loc prin intermediul aplicaţiei Google Meet în data de 30 martie 2021 la care au participat 26 de părinţi ai elevilor clasei a III-a A de la Şcolala Gimnaziala ,,Mihai Eminescu”. Obiectivele atelierului au fost diferenţierea conţinutului media pozitiv şi negativ, importaţa protecţiei parentale şi folosirea conţinutului media educaţional. D-na prof.înv. primar Nicolescu Mihaela a prezentat în partea introductivă impactul media pozitiv şi negativ , consecinţele utilizării excesive a internetului şi ce pot face părinţii în aceste situaţii.

În discuţiile cu părinţii , aceştia au precizat că folosesc controale parentale pe dispozitivele smartphone sau Ipod touch ale copiilor lor, iar ca site-uri utilizate de ei sunt în special cele de jocuri şi de muzică. Foarte des au fost folosite în perioada când cursurile se desfăşurau online şi nu puteau lua contact cu ceilalţi colegi decât prin intermediul dispozitivelor amintite.

D-na Petre Alexandra a susţinut că elevii la această vârstă nu trebuie să aibă conturi deschise pe Instagram sau Facebook, pentru a evita postările de poze, înregistrări video ce pot conduce la hărţiurea online.Copiii au nevoie de contact, conexiune şi de a primi şi oferi dragoste. Dacă această nevoie de ataşament nu este satisfăcută, copilul va dezvolta un ataşament faţă de dispozitiv, în încercarea de a suplini această nevoie.

D-l Raicu Ştefan concluzionează că părinţii trebuie să fie conştienţi de aceste sensibilităţi şi vulnerabilităţi ale copiilor, să înţeleagă responsabilitatea pe care o au faţă de ei, îngrijindu-i şi protejându-i de posibilele dependenţe şi de consecinţele negative care pot apărea precum: îndepărtarea de prieteni, , apariţia de tensiuni în relaţia cu familia, a unor probleme de sănătate(dureri de cap, insomnii, obezitate, etc).

Concluzia desprinsa din discutii este că Internetul aduce multe avantaje vieţii şi este foarte bogat şi variat în ceea ce oferă, dar trebuie folosit de către copii doar în scop educativ.

Mihaela Nicolescu

Elevii clasei a III-a au învățat despre puterea imaginii în mass-media

Vineri, 26 martie 2021, s-a desfăşurat atelierul ,,PUTEREA IMAGINII: rolul imaginii în conţinutul mass-media”cu elevii clasei a III-a A în sala de clasă a Şcolii Gimnaziale ,,Mihai Eminescu”, coordonat de d-na prof.înv.primar Nicolescu Mihaela.Obiectivele acestui atelier au fost explorarea conceptelor de manipulare mass-media şi înţelegerea locului şi rolului mass-media în dinamica societăţii contemporane.

Elevii participanţi la atelier au fost împărţiţi în trei echipe, fiecare echipă desemnându-şi un lider. Echipele au primit câte două fotografii spre analiză. Ei şi-au exprimat opiniile asupra faptului dacă imaginile au fost realizate întâmplător sau cu un scop bine definit şi care a fost intenţia persoanei care a realizat imaginea. Liderul fiecărei echipe a prezentat răspunsul grupului la fiecare cerinţă precum şi emoţiile provocate de fiecare imagine.

În continuare , elevii au urmărit o prezentare despre cum ne influenţează imaginile .Este cunoscut faptul că imaginea este un instrument prin care pot fi influenţaţi consumatorii media, deoarece deseori atrag atenţia în reviste, ziare sau articole în defavoarea tilurilor articolelor.

În prezentare, elevii au vizionat fotografii retuşate tehnic şi fotografii retuşate creativ, pentru a înţelege rolul semnificativ în transmiterea mesajului. Urmărind imaginile, ei au descoperit defectele retuşate precum:

-defecte temporare la suprafaţa pielii;

-defecte permanente ale pielii;

-exces de obiecte de pe haine ;

-abateri ale aspectului de la standardele de frumuseţe;

-claritatea imaginii;

-culorile folosite;

-lumina etc

Elevii au concluzionat că majoritatea imaginilor transmise de mass-media au un mesaj care urmăreşte un scop specific.Deci, o fotografie, deși presupune că descrie adevărul, poate implica de fapt o formă de manipulare atât a obiectului, cât și a mesajului, iar uneori ceea ce descrie ea, sunt felii de viață selectate și încadrate de fotograf. O fotografie potrivită are puterea de a evidenţia mesajul transmis de ştire.

Preda - clasa a IV-a A

ATELIER ONLINE PE TEMA ABC-ul ANTRENARII MEDIA

Elevii clasei a VII-a B din cadrul Proiectului YOUNG JOURNALIST , de la Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu Alexandria , sub coordonarea doamnelor Voicu-Popescu Corina si Groseanu-Lungu Gina , au participat infebruarie 2021 la un atelier de lucru pe tema ABC-ul ANTRENARII MEDIA .

In cadrul activitatii a fost prezentat un material informativ care a vizat :

Ce face un jurnalist ?, Pasi pentru a deveni jurnalist ,Programele de jurnalism .

In cadrul atelierului, s-a pornit de la un subiect pentru articol si s-a realizat un plan pentru realizarea articolului. S-au avut in veder : cine sa ceara informatii, care vor fi intrebarile, ce fotografii vor insotistirea, discutii cu liderul atelierului .

Elevii au inteles ce este stirea , cum au fost selectate subiectele , care sunt pasii pentru realizarea unei stiri bune , cu impact asupra cititorilor .

In urma activitatii , elevii au prezentat feedbackul :

Elevul Draghici Octavian mentioneaza : << Activitatea a fost foarte interesanta si acum stiu care sunt pasii pe care trebuie sa-i parcurg pentru a realiza o stire buna . >>

Eleva Groseanu Teodora spune :<< Rolul jurnalistului este foarte important in realizarea unei stiri ; jurnalistii trebuie sa fie motivati si perseverenti in eforturile lor de a obtine cea mai buna stire .>>

In ceea ce priveste coordonarea atelierului, eleva Descultu Miruna puncteaza:,, Multumim doamnelor profesor Groseanu si Voicu pentru implicare si preocuparea ca noi sa putem cunosteABC-ul ANTRENARII MEDIA . >>

Ionita Liviu -VII B

ATELIER – AUDIOVIZUALUL :PUBLICITATEA/ RECLAMA /STIREA

Clasa a VII-a A-27 elevi

Prof.Cristea Narcisa

OBIECTIVELE ATELIERULUI :

-Introducerea elevilor in notiuni despre stiri/reclama/publicitate-

-Dezvoltarea unor competente de triere a stirilor false de cele adevarate sau a reclamei adevarate de cea mincinoasa;

-Explorati conceptul de reclama/publicitate/stire.

Analiza diverselor stiri despre pandemia de coronavirus-false/adevarate,a diferentei intre reclame si publicitate,tehnici de convingere folosite in reclame ,etc.

Feed back :

Dragu Ana :

-Am invatat , in cadrul acestui atelier,sa fac diferenta dintre stirea adevarata si cea falsa.

In cazul in care primesc o stire falsa, stiu sa caut stirea respectiva pe mai multe site-uri si surse oficiale pentru a-mi da seama daca este o stire adevarata sau una falsa, sa am grija la ce anunturi de tipul publicitatilor accesez pe internet.

In prezent,reusesc sa ies din capcana stirilor false si imi dau seama daca o informatie primita este falsa sau adevarata.

Carabasu Miruna :

-Acest atelier ne a ajutat sa facem diferenta dintre reclama si publicitate,sa stim ca inainte de a achizitiona un produs prezentat intr-o publicitate sau recomandat de cineva sa cautam mai multe recenzii despre acesta.Ni s-au explicat termeni noi din domeniul stirilor/publicitatii si am aflat ce tehnici de convingere folosesc autorii reclamelor.

Preda Daria :

-Am explorat conceptele de reclama/publicitate/stire lucrand cu si pe baza unor reclame/stiri aparute pe internet.Am invatat ca uneori este mai bine sa nu am incredere in toate recomandarile televizate,deoarece unele nu pot fi folositoare,sau chiar periculoase daca nu sunt aprobate de specialisti.

Dragu Anamaria, 7 A

ATELIER ONLINE PE TEMA CUM SA FII UN BUN REDACTOR

Elevii clasei a VII-a B din cadrul Proiectului Erasmus+ YOUNG JOURNALIST OF TODAY, RESPONSIBLE DIGITAL CITIZENS OF TOMORROW , de la Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu Alexandria, sub coordonarea doamnelor Voicu-Popescu Corina si Groseanu-Lungu Gina , au participat in data de 25 februarie 2021 la un atelier de lucru pe tema FII REDACTOR .

In cadrul activitatii a fost prezentat un material informativ care a vizat :

Prezentarea regulilor etice de baza ale jurnalismului

Dezvoltarea unei capacitati de gandire critica prin editarea textului editorial

Recunoastea unui text scris non-etic

Prezentarea obligatiilor editorului in conformitate cu Codul de Onoare

Prezentarea si analizarea unor texte pe diverse teme

S-au luat spre analiza articole din cadrul atelierului si s-au facut modificari la nivelul continutului , elevii sugerand scgimbarile pe care le-ar fi facut din postura de redactor .

Elevii au realizat aprecieri asupra elementelor componente ale articolelor si au schitat unele observatii cheie .

In urma activitatii , elevii au prezentat feedbeckul :

Elevul Ionita Liviu mentioneaza : << Activitatea a fost foarte interesanta si acum stiu care sunt responsabilitatile unui editor .

Elevul DRAGHICI octavian spune :<<Codul de Onoare al jurnalistului trebuie respectat in orice situatie ,iar dorinta de senzational nu trebuie sa indeparteze jurnalistul de la aceste reguli etice . >>

In ceea ce priveste coordonarea atelierului, eleva Groseanu Teodora puncteaza :,, Multumim doamnelor profesor Groseanu si Voicu pentru implicare si preocuparea ca noi sa putem cunoste calea spre a fi un redactor deplin „

DESCULTU MIRUNA -VII B

WORKSHOP :INSTRUMENTE DE MANIPULARE ÎN MASS-MEDIA

Joi,25 martie 2021, s-a desfăşurat online atelierul "Instrumente de manipulare in mass-media”cu elevii clasei a V-a A Şcoala Gimnaziala ,,Mihai Eminescu”, coordonat de d-na prof.Gusa Georgiana. Obiectivele acestui atelier au fost:

· Explorarea conceptelor de manipulare , dezvoltarea spiritului critic, .

· Identificarea informatiei de calitate si a mesajelor manipulatoare, analiza si interpretarea critica a produselor media

· Intelegerea locului si rolului mediilor in dinamica societatii contemporane

· Exprimarea opiniilor si atitudinilor proprii fata de continuturile receptate

· Cunoaşterea regulilor de explorare raţională și responsabilă a mediilor ca activitate de recreere și informare.

Elevilor le a fost prezentat un text-suport, acestia analizandu-l prin metoda Știu-Știu cum-Vreau să știu -Am învățat. Ei şi-au exprimat opiniile asupra faptului ca tehnicile de manipulare prin intermediul mass-media sunt variate si au enumerat cateva dintre ele.

În continuare , elevii au urmărit o prezentare despre cum ne influenţează mass-media .Este cunoscut faptul că manipularea in masa este un instrument prin care pot fi influenţaţi consumatorii media,iar interesul de a manipula opinia publică îl pot avea atât guvernele, cât și alte instituții, partide sau grupuri economice.

Elevii au fost apoi impartiti in 3 grupe, fiecare elev scriind in jamboard 2 modalitati de evitare a manipularii, apoi le-au discutat in grup si au ales 4 idei reprezentative pentru fiecare grup .

Fiecare grup si-a prezentat în plen ideile .

Ca ultima sarcina,elevii au fost impartiti in 2 grupe , pentru a analiza impactul negativ al intoxicării informaționale care poate fi produsă de mass-media.

a. Primul grup a propus exemple de forme ale manipulării în mass-media.

b. Al doilea grup a enumerat exemple de efecte negative, pe care le poate avea manipularea mass-media, și a propus sugestii pentru cum o evită.

c. Elevii au prezentat exemplele și sugestiile în plen.

La final,elevii au concluzionat urmatoarele:

Roxana Cobarlie: "Consider ca este foarte important sa stim cum sa evitam manipularea mass-media,deoarece astfel ne exercitam libertatea de gandire si decizie".

Bogdan Paunica: "Chiar daca suntem copii,trebuie să verificăm, pe cât este posibil, informația primit si să fim atenti la titlu şi la conţinut.

Maria Popescu: "Să nu permitem nimănui să tragă concluzii în locul nostru si sa nu ne lasam manipulati de informatii false."

Maria Popescu ,VI A

WORKSHOP: "CUM SA DEVII UN CRAINIC TV"

Joi,18 martie 2021, , s-a desfăşurat online atelierul "Cum sa devii un crainic TV”,cu elevii clasei a V-a A Şcoala Gimnaziala ,,Mihai Eminescu”, coordonat de d-na prof.Gusa Georgiana. Obiectivele acestui atelier au fost:

-Sa afle detalii despre meseria de crainic TV

-Sa puna in practica ceea ce au aflat,fara frica sau inhibitii.

În cadrul acestui atelier, elevii au aflat mai multe despre profesia de crainic TV și cum să acționeze în fața camerei. După vizionarea câtorva videoclipuri și după instrucțiunile conducătorului atelierului, elevii au citit câteva anunțuri pentru programe TV. La alegerea lor, studenții au decis între rolurile de prezentator TV, cameraman sau editor.

La inceput, elevii au dat definitia slujbei de crainic TV,prin propriile cuvinte:

• persoană care anunță ceva, în special cineva care introduce sau oferă informații despre programe la radio sau televiziune

• persoană care oferă informații la televizor sau radio

Apoi,au vizionat videoclipuri in care copiii prezinta stirile,in cadrul unor emisiuni gandite astfel incat sa-i formeze pe micii jurnalisti pentru o viitoare cariera.

La final,au ales o stire si au prezentat-o in stilul propriu,dar avand grija sa respecte regulile pe care ei insisi le-au enuntat anterior,completand in jamboard raspunsul la intrebarea: "Care sunt calitatile unui bun crainic TV?":

• Uita-te drept!

• Acționează natural!

• Vorbește încet și clar! Nu te grăbi!

• Toată lumea te va înțelege dacă vorbești lent, așa cum faci în mod normal.

• Când te grăbești, gresesti.

Elevii au concluzionat ca a fi crainic TV implica mult efort, multa dedicare, multa pregatire dar rezultatul merita ,pentru ca este minunat sa poti fi dezinvolt in fata camerelor!

Denis Peleanu, VI A

Cum trăiesc copiii drama digitală online?

Termenul de ”drama digitală” nu este foarte întâlnit, dar se referă la cyberbullying, bullying prin intermediul rețelelor sociale.Acest fenomen, deși este foarte tragic pentru oamenii slabi de inimă, sensibili, se întâmplă în fiecare zi și din păcate oricât am încerca nu îl putem opri.

Pentru a nu fi afectați moral de acestea acte trebuie să învățăm să ignorăm anumite răutăți exprimate prin comentarii, iar în cazul în care ele degenerează, să nu ne sfiim să raportăm aceste situații pentru a avea un viitor in siguranta pe internet.De multe ori este posibil să nu observăm, chiar dacă privim atent.

Cazurile explicite de intimidare prin intermediul aplicațiilor social media au atras considerabil atenția specialiștilor în ultimii ani.

Pe parcursul atelierului ,,Dramă digitală” ,elevii din clasa a VI-a A au răspuns la întrebarea „Cum trăiesc copiii drama digitală online?”

Cu siguranță, cyberbullyingul poate fi o experiență profund tulburătoare și poate lăsa urme adânci pentru toți cei implicați. Dar mulți adolescenți care au probleme sociale stresante online nu consideră de fapt experiențele lor drept „cyberbullying”.

Obiectivul atelierului sustinut azi, 26.03.2021, nu este neapărat să etichetezi anumite cazuri drept drama digitala, ci să începi să te gândești într-un mod mai nuanțat la provocările cu care se confruntă adolescenții, pe măsură ce prietenii și oamenii mai puțin cunoscuți se conectează cu ei prin diferite mijloace.

Sorana Cioacă -cls a VI-a A

Elevii clasei a VI-a au participat la atelierul ,,Mesaje media,,

Reclamele de la televizor influențează din ce în ce mai puternic opiniile despre lumea în care trăim.

Copiii sunt mai vulnerabili decât adulții, mai dispuși să se conformeze cererilor comunității în ceea ce privește utilizarea unor mărci comerciale cunoscute.

Pe parcursul atelierului ,,Mesaje media” , desfasurat în data de 25.01.2021, am pus în discuție împreună cu elevii clasei a VI-a mai multe exemple de manipulare prin mass-media.

În lume sunt manipulate multe imagini în fiecare zi folosind diverse metode și tehnici pentru a obține rezultatele dorite. Poate că unele manipulări fotografice sunt considerate a fi opere de artă, dar sunt, de fapt, practici lipsite de etică mai ales când sunt folosite pentru a înșela publicul.

Dezinformarea reprezintă orice intervenție asupra elementelor de bază ale unui proces de comunicare, manipularea constituie o formă a influenței sociale, care mizează pe producerea unei schimbări în opiniile, atitudinile și comportamentele unei persoane.

prof. Marius-Pop Iuliana.

Ateliere de alfabetizare media susținute în trei școli din România

În cadrul Proiectului Erasmus+ „Tineri jurnaliști de azi, cetățeni digitali responsabili ai mâine”, în mai 2022, au avut loc trei ateliere de lucru pe tema alfabetizării media, participanți fiind profesori și elevi de la trei școli din țara noastră: Școala Gimnazială Buzescu, Școala Gimnazială Nr. 6, Suceava si Scoala Gimnaziala "Zaharia Stancu", Rosiorii de Vede.

Atelierele prezentate au fost: „Puterea imaginii”, „ABC-ul formarii în media” și „Știrile false” și au constat în prezentări ale tuturor materialelor existente pe temele menționate anterior. La ateliere au participat 34 elevi 62 de profesori . Concluzia desprinsa este că conţinutul mesajelor difuzate de mass-media are asupra modului de a gândi şi simţi al copiilor şi adolescenţilor o influenţă mai mare decât asupra adulţilor. Profesorii cunosc impactul pe care mass-media îl are asupra elevilor,recunosc că este nevoie de o educaţie în acest sens, însă nu sunt foarte implicaţi sau suficient de pregătiţi în ceea ce priveşte educaţia mass-media.

Atelierele au fost susținute de Cristina Ciofalca și Georgiana Gușă, care, pe lângă prezentarea temelor principale, au dezbătut și lipsa revistelor și ziarelor adresate tinerilor din țara noastră împreună cu profesorii și elevii participanți la workshopuri.

CONFIDENȚIALITATEA ONLINE

Ce se întâmplă dacă am aplica Facebook în viața noastră reală? Dacă am acționa în viața reală la fel ca și pe Facebook, am fi considerati ciudati, toată lumea ne-ar evita?

Nimeni nu vrea să fie privit peste umăr tot timpul. Cu toate acestea, încercăm să avem cât mai mulți adepți, avem fotografii sau imagini ale ieșirilor noastre postate pe toate profilurile noastre. Postandu-ne locatia la fiecare oprire, nu doar ne punem în pericol siguranța noastră online, ci și siguranța noastră offline, adică îi lăsăm pe hoți și prădători să știe unde ne aflăm într-un anumit moment. În cadrul acestui atelier am discutat aceste aspecte și am formulat câteva reguli de care ar trebui să ținem cont.

CYBER 5 - regulile de aur pentru copii și adolescenți

1. Discutați fiecare regulă separat, subliniind consecințele ignorării acesteia.

2. Nu împărtășiți niciodată informații personale - Învățăm de la o vârstă fragedă să nu împărtășim adresa de acasă, pentru că nu știți dacă ceilalți vor veni să bată la ușă. În același mod, parolele și alte informații de identificare nu ar trebui să fie partajate, deoarece furtul de identitate nu se întâmplă doar „altora”.

3. Nu descărcați lucrurile de pe internet (adică fără un adult aproape) - Descărcarea de conținut, aplicații sau alte articole de internet necesită adesea înscrierea sau conectarea și renunțarea la informații private. Oferă terților o șansă de a colecta date și de a le folosi în scopuri proprii - date mari (spamming, phishing, reclame etc.)

4. Dacă vedeți ceva care vă face inconfortabil, informați un adult - Citirea textelor care nu-i place nu este nimic nou, dar dacă este nepoliticos, ofensator și / sau insultant, trebuie tratat și mai ales persoana care postat ar trebui să fie mustrat. Pare ușor de ascuns în spatele unui nume fals, dar cu toții lăsăm o amprentă digitală când scriem online. Un adult poate raporta incidentul către ofițerul de poliție, precum și autoritățile site-ului (proprietarii), deoarece toată lumea „acceptă” CoD (Codul de conduită).

5. Nu răspundeți la intimidare - intimidarea cibernetică nu este cu mult diferită de intimidarea din viața reală. Prin faptul că nu răspund la aceasta, de obicei, bătăușul ar pierde interesul și ar renunța. Dar un adult ar trebui să fie în continuare informat despre incident. Dacă acuzațiile informatice continuă, ar trebui luate măsurile adecvate.

6. Copiați, lipiți, salvați și imprimați dovezi - Când oamenii fac ceva greșit, încearcă să o mătura sub covor. Nu este nimic mai incriminator pentru o persoană decât dovedirea faptelor sale greșite când crede că ar putea scăpa usor. Nu contează dacă este vorba despre un student, un adult sau o afacere. Nu mai vorbim că dovada scrisă sau vizuală este admisibilă în instanță și un motiv întemeiat pentru ca autoritățile să ia măsuri.

Atelierul s-a desfasurat pe 10.12.2020 și la care au participat 28 elevi.

Bratu Natalia, VI B