Implicare civică

20/02/2021

Mass-media în societatea contemporană

Mass-media are un rol important în zilele de astăzi.Mass-media reprezintă toate modalitățile de comunicare ce informează oamenii.Cele mai întâlnite mijloace de comunicare sunt:presa scrisă,radio,televiziune,etc.

Mijloacele de comunicare în masă pot fi clasificate pornind de la criterii diferite, de exemplu:

Modul de vehiculare a informaţiei, în funcţie de care există:

  1. mijloace scrise (ziarele,revistele);

  2. mijloace audio-vizuale (radioul, televiziunea).

  3. Gradul de noutate şi de complexitate, în funcţie de care există;

  4. mijloace tradiţionale (ziarele, radioul);

  5. mijloace moderne(televiziunea, internetul, complexelemultimedia).

6. Periodicitatea apariţiei ( în cazul presei scrise ): zilnică ( ziare ) ; săptămânală ; lunară (reviste)

Dintre mijloacele de comunicare în masa,impactul cel mai puternic îl are în prezent televiziunea.

Mijloacele de informare în masă au un rol important în societate,concretizat prin următoarele funcţii:

Funcţia de transmitere a informaţiei

Mijloacele de informare în masă permit ca informaţia să ajungă foarte rapid la mulţi oameni.Ele răspund astfel dreptului fiecărei persoane de a fi informată.

Mijloacele de comunicare în masă actuale transmit ştiri despre evenimente ce se produc aproape simultan cu relatarea lor,fapt care contribuie la dinamizarea vieţii sociale şi la sentimentul de apartenenţă planetară.

Funcţia de formare,influenţare şi manipulare a opiniei publice

Uneori,informaţia se transmite în mod voit astfel încât să se formeze o anumită părere generală.În asemenea situaţii,în care opinia publică a fost influenţată de anumite interese,se spune că a avut loc o acţiune de manipulare.Acest tip de influenţă se exercită astfel încât persoanele manipulate să aibă impresia că acţionează conform unor idei şi interese proprii, nu venite din exterior.

Manipularea se realizează în prezent în forme diverse.De multe ori,se face uz de ascunderea unor informaţii sau de prezentarea deformată a lor.Ceea ce se urmăreşte în general este crearea unei imagini pozitive,într-un anumit context,despre o persoană,un partid politic,o instituţie sau o idee,insinuându-se că orice altceva este „ rău “.

Funcţia de educaţie

Atât conţinutul informaţiilor,cât şi felul în care se realizează transmiterea lor contribuie la educarea publicului.În cazul unei emisiuni radio,de exemplu,modul de stabilire a titlului unei ştiri,tonul folosit,contextul în care este încadrată informaţia au influenţă asupra receptorului.

Funcţia de relaxare şi de divertisment

Această funcţie a mijloacelor de comunicare în masă s-a accentuat destul de mult.Amuzamentul,distracţia,jocurile interactive au căpătat o pondere deosebit de importantă în grilele programelor de televiziune sau în sumarele publicaţiilor de mare tiraj.

Toate mijloacele de informare în masă funcţionează potrivit normelor unui cod etic al utilizării informaţiei. Acest cod este bazat pe adevăr,respect pentru persoană,corectitudine. Orice încălcare a valorilor presupuse de acest cod trebuie condamnată.Opinia publică trebuie informată ori de câte ori se identifică acţiuni de manipulare a ei. Astfel, cetăţenii sunt educaţi în vederea interpretării corecte a mesajelor recepţionate şi pot fi dejucate planurile individuale ale deţinătorilor puterii de a influenţa şi de a stăpâni prin mijloacele de informare credinţele şi opiniiile unor persoane sau grupuri.

În zilele noastre, un nou instrument mass-media ia o amploare tot mai mare. Este vorba de Internet,un sistem mondial de interconectare a calculatoarelor electronice.Principalele facilități pe care le oferă rețeaua de internet abonaților săi,sunt:

- accesul la baze de date din întreaga lume (publicații,programe TV,pagini speciale,etc);

- poșta electronică(posibilitatea comunicării ieftine cu un alt abonat din orice parte a lumii,posibilitatea efectuării de tranzacții comerciale).

Trăim într-o epoca în care lumea este avidă de informație,iar mass-media are grijă să-i alimenteze continuu această nevoie,stimulându-i curiozitatea,o curiozitate de multe ori sterilă dacă nu chiar malefică.Într-o formă sau alta,mass-media este omniprezentă în societate întinzându-și influența direct sau indirect asupra tuturor.

Oamenii devin dependenți de mass-media și reacționează în masă la semnalele primite. Mass-media ajunge astfel să impună valori si comportamente.

În aceste condiții s-a remarcat că mass-media reprezintă o putere în stat. Ea nu este însa o putere în sine,ci o putere în mâna cuiva.

Cobârlie Roxana Maria,

Clasa a V-a A

20/11/2020

CE DREPTURI ȘI RESPONSABILITĂȚI ARE FIECARE FIINȚĂ UMANĂ?

Interesul pentru drepturile copilului a apărut în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când a luat naștere prima mișcare preocupată de aspecte referitoare la dezvoltarea copilului.

Pe 20 noiembrie 1989, s-a adoptat Convenția ONU cu privire la drepturile copilului: România a ratificat Convenția pe 28 septembrie 1990, când a elaborat Legea nr. 272/2004 privind protecția si promovarea drepturilor copilului.După Primul Război Mondial, ideea drepturilor copilului a captat pentru prima dată atenția lumii. Copiii erau niște membri fragili, slabi și vulnerabili ai societății. Au fost luate măsuri ulterioare pentru punerea în aplicare a drepturilor.

08/10/2020

Alegerile locale în orașul meu

Anul acesta, pe data de 27 septembrie 2020, s-au desfășurat alegerile locale. Cetățenii cu drept de vot și-au ales conducătorii pentru următorii patru ani. Zece candidaţi, dintre care şi un independent, s-au înscris în cursa pentru Primăria Alexandria la alegerile locale. Valentina Veronica Mitran Piticu – PNL, Delcea Olivian Victor – Pro România, Marius Badea Rivera – ALDE, Ervin Zelch – PMP, Victor Drăguşin – PSD, Cristian Bojan – PER , Alexandru Ionuţ Ionescu – PPUSL, Marinescu Decebal Dimitrie – AUR, Sorin Sferle – USR PLUS, Dan George Dobre – independent.


Alegerile au început la ora 7:00 si s-au încheiat la ora 21:00. Oamenii cu vârsta de peste 18 ani au putut merge la vot, inclusiv cei care au împlinit 18 ani în ziua alegerilor. La alegeri, alegatorii au avut dreptul la un singur vot.

Acestia au putut vota numai la secțiile de votare la care au fost arondați. Alexandria a avut înscriși la urne 41.735 de alegători.

Având în vedere faptul că ne aflăm în plină pandemie de coronavirus, ziua alegerilor a fost diferită faţă de cele cu care noi eram obişnuiţi. Ministerul Afacerilor Interne a stabilit, prin Hotărâre de Guvern, reguli la urne şi în sălile de vot. Maxim cinci alegători au avut acces în același timp în sala de vot, aceștia fiind obligați să se dezinfecteze pe mâini și să poarte mască.

Purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, a fost obligatorie pentru restul participanţilor la procesul electoral. Totodată, a fost prevăzută asigurarea distanțării fizice de minim 1 metru între participanții la procesul electoral, dezinfecția periodică după fiecare contact direct cu alte persoane a mâinilor participanților la procesul electoral, dar și dezinfecţia sediilor secţiilor de votare.

Candidatul PSD Victor Drăguşin a obţinut funcţia de primar în Alexandria cu un număr de 7.485 voturi, ceea ce înseamnă 50,56% din totalul celor 14.804 de voturi valabil exprimate. Pe locul doi s-a situat candidatul PNL Mitran-Piticu Valentina-Veronica, cu 4.325 voturi (29,21%).

În Consiliul Local Alexandria PSD va avea 11 mandate, iar PNL opt mandate.

Bogdan Păunică, V A / foto-Internet


27/05/2020

Familia - prin ochi de copil

Ne-am culcat intr-o lume si ne-am trezit intr-o alta lume, o lume a pandemiei. Ziua nu mai era zi, noaptea nu mai era noapte, oamenii nu mai erau aceeiasi oameni,…totul si toate se schimbasera. Dintre toate acestea, o singura ,, cetate’’ ramasese in picioare : FAMILIA.

Asa cum este ea considerata, familia reprezinta ,,nucleul de baza a societatii ‘’ pentru ca cei mai importanti ani in dezvoltarea noastra, sunt petrecuti in caminul familiei.

Ziua Familiei este sarbatorita in fiecare an , pe data de 15 Mai. Familia este un grup de persoane legate intre ele prin casatorie sau rudenie, dupa cum este scris in Constitutie. Ea este formata din soti, copiii lor, parintii sotilor, precum si din alte persoane cu care se afla in relatii de rudenie.

Intr-o familie se da dovada de iubire desavarsita, comunicare, ajutor si intelegere reciproca, toate acestea conducand la armonie. Doar punand la ,, temelia’’ ei aceste valori, ,,cetatea’’ va rezista in timp.

Desi anul acesta Ziua Familiei a fost intr-o perioada mai putin placuta in viata noastra, s-a observat ca intreaga tara a format o familie, o familie mai mare care s-a bazat pe dragoste crestina, pe ajutor, pe solidaritate, pe empatie, pe rugaciune. Ziua de 15 Mai ar trebui asadar, sa fie pentru noi toti, o ocazie de sarbatoare, de liniste si pace in cadrul fiecarei familii, pentru ca o ,, cetate’’ va rezista doar in aceste conditii.

Buzatu Lucas, cls. a V-a B

Carabasu Miruna, cls. a VI-a A

Oamenii din preajma mea: mama

09/03/2020

Când vine martie, toți suntem mai sensibili și devenim mai atenți… ne uităm cu adevărat la mamele noastre și realizăm miracolul pe care acestea îl reprezintă.

Cine este mama mea? Pentru a vă da curajul să vă puneți acesta întrebare – care poate da naștere unor răspunsuri surprinzătoare – m-am hotărât să vorbesc eu prima despre mama mea.

Mama mea este cea mai optimistă persoană pe care o puteți imagina, este plină de viață și un sprijin permanent pentru mine. De la ea am învățat ce înseamnă să-ți ceri fericirea cu insistență și să o trăiești cu recunoștință.

Adolescența este o perioada controversată în viață fiecăruia dintre noi, în care încercăm să ne definim, iar aceia dintre noi care nu se descoperă de la început au nevoie de o mama, așa ca a mea (și o spun cu mândrie!) care să le deschidă ochii cu blândețe și să le arate că nu asta sunt ei cu adevărat și că înlăuntrul lor este mult mai multă iubire și mult mai puțină frică.Știu că fiecare dintre noi are mici (sau mai mari ) divergente cu mama, însă, analizând obiectiv, putem să ne dăm seama că mama este cel mai mare Maestru din viața noastră.

Mama este ființa (această este definiția pe care o regăsiți oriunde, în cărți, în dicționare) ce dă naștere copiilor și are posibilitatea de a-i crește (prin posibilitate înțelegem funcție biologică).Însă, emoțional vorbind, mama este persoana față de care și de la care simți cu adevărat dragoste necondiționată. Și asta pentru că (chiar dacă încercăm să negăm acest lucru) mama este sursă continuă de iubire și afecțiune, fără de care ne este greu să “ne reîncărcăm bateriile” atunci când suntem triști sau dezamăgiți.Pentru mine, mama este imaginea cea mai apropiată pe care o am despre iubirea necondiționată. De ce? Pentru că dintre toate persoanele pe care le vom cunoaște în viață noastră, singură care nu-și va dori nimic altceva decât binele nostru este mama. Mama este egal cu ideea de sacrificiu personal, de dragoste eternă nemărginită.

Încă din timpuri străvechi, oamenii au încercat să înțeleagă legătură pe care mamele o au în mod instinctiv cu viață. Adevărul e că așa ceva nu se poate înțelege, la nivelul intelectului, pentru că mamele au un mod unic, aparte, de a simți viață și de a o trăi.Eu cred că mama este îngerul nostru pe Pământ. De aceea, nici cuvintele frumoase scrise pe o foaie de hârtie, nici florile, nici zâmbetele, nici lacrimile nu sunt suficiente pentru a-i spune cât o prețuiesc.

Pentru a încheia, aș vrea să mulțumesc Vieții, Divinității sau Sorții pentru faptul că am o mama minunată și aș vrea să va îndemn și pe voi să va apreciați mamele acum, în acest moment în care suntem cu toții împreună.

Andreea Popescu , V A

Noi suntem schimbarea ...

18/12/2019

Voluntariatul este și trebuie tot mai mult să rămână o activitate demnă de a fi practicată în școli . Voluntariatul înseamnă să socializăm mai mult, să-i ajutăm pe semenii noștri, să dăm dovadă de compasiune, înțelegere și dragoste. Competențele obținute în urma voluntariatului nu se vad decât la o analiză mai atentă a activităților .

Astfel, ca urmare a unei colaborări cu diferite instituții și asociații din comunitatea noastră, un grup de elevi inimoși ai Școlii Gimnaziale Mihai Eminescu -Alexandria s-au oferit voluntari pentru a-i ajuta pe copiii de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecție a Copilului -Teleorman. Cu toate că la început elevii școlii noastre au fost puțin emoționați, în cele din urmă s-au adaptat și au creat o punte de legătură cu noii lor prieteni prin atitudine, prin cuvinte de suflet, fiind deschiși și prietenoși, în final comunicând prin gesturi și cuvinte simple. Copiii s-au bucurat de darurile primite, iar elevii voluntari au fost mulțumiți că au avut ocazia de a-i ajuta pe semenii lor lucrând în echipă și în același timp experimentând lucruri noi.

Întâlnirea din decembrie, când ai noștri au fost Spiridusii Moșului, va fi urmată de alte activități derulate în cadrul Proiectului Dăruiește si ajută !

GROSEANU TEODORA -VI B

Primii pasi spre antreprenoriat încep la scoala

20/12/2019

Marii antreprenori sunt inovatori, lideri, independenți, creatori, energici, optimiști, orientați spre rezultate. Ce părinte nu și-ar dori ca aceste trăsături sa le dezvolte si copilul lui, chiar dacă nu intenționează să înceapă o afacere când va crește?

Dar este posibil să formezi acel spirit antreprenorial cu produse de Crăciun?

Ei bine, răspunsul este da! Elevii Scolii „Mihai Eminescu” au învățat cum să imbine spiritul Crăciunului cu un aspect mai pragmatic, acela de a învăța cum să obtina, să administreze și să investească bani, ghidați atât de părinți, cât și de profesori.

Elevii școlii noastre au incheiat semestrul I, înainte de sărbători, într-o atmosferă festivă. Începând cu 16 decembrie, in holul scolii, a fost organizata o noua editie a Târgului de Crăciun.

Elevi si părinți implicați

Și părinții au fost dornici să ofere o lecție de empatie și solidaritate, astfel că s-au implicat activ în confecționarea și vânzarea exponatelor.

„A fost o muncă constructivă pentru că facem acest gest din dragoste pentru copii. De la an la an produsele sunt mai interesante și mai elaborate, copiii sunt interesați, în special de lucrurile hand-made. Ne mai inspirăm de pe internet pentru a le confecționa și ne bucurăm că multe dintre ele sunt din materiale reciclabile sau din natură – conuri, ghinde.”, a menționat E. C., o mămică care a dat o mână de ajutor în organizarea evenimentului.

A fost un bun prilej pentru elevi de a socializa, de a învăţa să-şi negocieze produsele, de a-și dezvolta spiritul antreprenorial și, mai presus de toate, de a-i ajuta pe cei care au nevoie.

,, Lucram de aproape două luni la realizarea produselor expuse spre vânzare şi elevii se pregătesc intens pentru exerciţiul de organizare a standului şi mai ales de prezentarea şi vânzarea produselor muncii lor.”, a spus Corina Voicu Popescu, unul dintre cadrele didactice care s-a implicat in organizarea Târgului de Crăciun.

Credem că este o oportunitate valoroasă pentru elevii scolii, aceea de a organiza ca o comunitate, un proiect atât de complex, în fapt o adevărată întreprindere de producţie şi vânzare, cu obiectivul bine stabilit de învestire a banilor într-un mod în care să beneficieze toţi elevii din școală. Considerăm că a fost o minunată ocazie de învățare. Școlarii văd cum munca lor este valorificată și descoperă ce înseamnă să câștigi bani muncind (primele concepte de anteprenoriat). Învață că stă în puterea lor să își îndeplinească dorințele și că este nevoie de un efort dedicat pentru a avea rezultate.

De asemenea, este un adevărat exercițiu de a lega teoria de practica – copiii sunt cei care vând, calculând ce sume trebuie să primească (prețurile sunt anume alese pentru a exersa calcule ceva mai complexe – 2,3, 5, 8, 10 lei) exersându-și astfel noțiunile de matematică. Am descoperit cu încântare cum duc chiar mai departe elementele de viață practică, oferind discounturi la achiziții mai mari, negociind sau prezentându-și marfa plini de pasiune (mai ales când declară, mândri, că este realizată chiar de ei).

Bogdan Păunica

Roxana Cobârlie - IV A